Érdekes szertartáson, Tamás misén vehettek részt a Szélrózsa találkozó keretében városunkban tartózkodó evangélikus fiatalok. A kételkedés nem új keletű és nem csak az egyházon kívüli, nem hívő világra jellemző, hiszen a mise is Jézus egyik követőjéről kapta a nevét, Tamás apostolról, akit Hitetlen Tamásnak is ismerünk. Tamás addig nem hitte el Jézus feltámadást, amíg az ujjával meg nem érinthette a sebét. Aki ellátogatott tavaly a debreceni Modembe, hogy megnézze a Messiások kiállítást, és látott egy embert Jézus sebeiben matatni, az pont Hitetlen Tamásról láthatott egy szupergusztustalan animációt művészet címén.
Már maga a mise elnevezés is furcsa a magyarországi evangélikus berkekben, mert mise ugye a katolikusok szertartása, az evangélikusoknál istentisztelet van. Erre szakértő magyarázatot kaptam Horváth Olivér evangélikus lelkésztől, aki elmondta, hogy a magyar evangélikus egyház a sokkal dominánsabb református egyház szokásaihoz került közelebb, és távolodott el a katolikus liturgiától. Más országokban ez ennyire nem jellemző, ott még a lelkészi öltözékek is jobban hasonlítanak a katolikus papokéra.
E szerint a liturgia szerint tartott interaktív mise Finnországból indulva hódít egyre nagyobb teret, s a hitetlenkedőknek, kétkedőknek adhat segítséget megtalálni az utat, ugyanakkor mozgalmasságával, újszerűségével próbálja a nyüzsgő ifjúságot is integrálni, ill. próbál nekik újszerű közösségi érzést nyújtani.