A természettudományos ismeretek új oktatási formáját dolgozták ki a Kecskeméti Főiskola három karán, a GAMF-on, a Kertészeti Főiskolán, és a Tanítóképzőben. A 143 milliós összköltségű projekt 85%-ára TÁMOP-os pályázati pénzt nyertek majd 122 millió összegben. A projekt eredményeinek segítségével már óvodás, kisiskolás korban elkezdhető a természettudományok megszerettetése a gyerekekkel, mert ahogy azt Dr. Hegedűs Gábor elmondta, közvetlenül a pályaválasztás előtt már késő. El kell szakadni a krétafizikától, vagy képletfizikától, mert ez az út idejét múlta, mondta a Kecskeméti Pedagógia Főiskola dékánja. Annak idején, mondjuk 1984-ben azért még erősen égett kréta szaga volt a műszaki tárgyak oktatásnak.
Ennek az ideje most lejárt. A projekt eredményeinek ismertetésére roadshowt rendeztek, aminek során eljutottak Szarvasra, a Vajda Péter Gimnáziumba, de sikerrel mutatták be Németországban is. Az óra során a gimis diákok játékos formában ismerkedhettek meg néhány fizikai jelenséggel, elsőként Bernoulli törvényével.
A Kecskeméti Főiskola időben felismerte a kor igényeit, valamint tisztában van azzal, hogy egyre nagyobb szükség van műszaki végzettségűekre, miközben a saját bőrén is érzi, hogy egyre kevesebben jelentkeznek a műszaki, ill. reál területekre. Amíg itt csökken az érdeklődés, addig a Távol-Keleten ontják az iskolák az ilyen szakembereket, akiknek stabil munkahelyük lesz a kitelepült alkatrészgyártóknál. Az ébresztőt a Mercedes fújta, mikor Kecskeméten elkezdte a gyárát építeni, és aminek kapcsán valószínűleg rájöttek a Kecskeméti Főiskolán, hogy ezt el is kell látni szakképzett munkaerővel, de miből, mikor a műszaki, nevezetesen a mérnöki szakmák iránt csökken az érdeklődés. Ennek okait keresve ráébredtek, hogy ennek forrása az alap és a középfokú képzésben gyökerezik. Jelen program hivatott ennek kiküszöbölésére az oktatási módszerek változtatásával, ahol az elméleti fizika helyét a kísérleti fizika veszi át, ami jobban megfogja a gyerekeket, felkelti érdeklődésüket.
Tóthné Lipták Erzsébet mielőtt átadta volna a terepet a kísérletezőknek, annyit kért, hogy az iskolát azért ne robbantsák fel.
Visszaemlékezve 1984-re, a GAMF-nak, annak ellenére, hogy műszaki főiskola volt, a vezetése tudott előre gondolkodni és nagyon jó volt a marketingje. Annak kellett lenni, hogy az olyan műszakiba hajló, de alapvetően közgazdasági érdeklődésű – vajdás – diákokat egy-kettőre meg tudjanak győzni arról, hogy oda jelentkezzünk, és jól kellett titkolni azt, hogy a képzés során az első évfolyamot elkezdőknek csak a fele fejezte be a főiskolát évveszteség nélkül. Vagy sehogy. Ha most is bejön az előrelátásuk, és megnő az érdeklődés a műszaki pályák iránt, akkor már csak ezt a 10-15 évet kell átvészelni csökkenő szakemberszámmal, amíg beérik a program gyümölcse.
Az írás a Körös TV felvételei alapján készültek. A képeket a Körös TV bocsátotta a Newjság rendelkezésére.