“Miért akarják hátrányos helyzetbe hozni Békésszentandrást azzal, hogy az M44-es gyorsforgalmi utat békésszentandrási lehajtó nélkül kívánják megépíteni?”, tette fel a kérdést írásban dr. Kövér Lászlónak, az Országgyűlés elnökének Jámbor Nándor jobbikos képviselő szeptember végén, amiben a következőképpen vázolta Békésszentandrás megközelíthetőségét abban az esetben, ha a lehajtó nem épül mag:
“A Kecskemét irányából érkezők számára a település közúton történő megközelítésére 2 alternatíva mutatkozik:
– Kunszentmárton északi csomópontnál szükséges ráhajtani a 44 számú főútra, és azon keresztül 16 km-t megtéve érhető el a település.
– Szarvas déli csomópontnál van mód lehajtani az M44 gyorsforgalmi útról, majd a 4401 és a 44 számú főutakon haladva, 24 km-t megtéve lehet elérni a települést.
…
Fontos még a kulturális örökség szempontjából, hogy itt található a Gödény-halom is, mely a legnagyobb kunhalom országunkban, közvetlen a nyomvonal mellett, és így csak 30 km-es kerülővel lehet eljutni oda.
Kiemelt kérésem, hogy adják meg a felhajtás lehetőségét, nem ragaszkodom az odavezető teljes útszakasz azonnali felújításához, az később is kivitelezhető, de egy felüljáró kialakítása után már nem lehet változtatni rajta.”
A válasz is írásban érkezett Németh Lászlónétól, nemzeti fejlesztési minisztertől október 16-án, amiben a miniszterasszony a következő magyarázatot adta a lehajtó elhagyására:
Az Országgyűlésről szóló 2012. évi XXXVI. törvény 42. §-ának (8) bekezdésében foglaltak szerint hozzám intézett „Miért akarják hátrányos helyzetbe hozni Békésszentandrást azzal, hogy az M44-es gyorsforgalmi utat békésszentandrási lehajtó nélkül kívánják megépíteni?” című, K/12549. számú írásbeli kérdésére az alábbi tájékoztatást adom:
A békésszentandrási lakosság igényei teljesen érthetők, hiszen minden település abban érdekelt, hogy minél közvetlenebb módon legyen bekötve a gyorsforgalmi útról. Ugyanakkor Békésszentandrás elérésében sem Kecskemét, sem Békéscsaba felől nem eredményezne érdemi időmegtakarítást további csomópont kialakítása.
Az M44 eddig tervezett megvalósításával a település könnyen elérhető lesz a Kunszentmárton és Szarvas településeknél tervezett csomópontokon keresztül, amely elérések esetén nincs számottevő utazási időkülönbség a feltételezett békésszentandrási csomóponton történő utazás időtartamához képest.
Az M44 autóút eddigi előkészítése során a csomópont igénye többször felmerült, azonban az építtetői és tervezői oldal ez ügyben kialakított és a térségi szereplőkkel egyeztetett elutasító álláspontja miatt — valamint az e kérdésben készített értékelemzési vizsgálat javaslata alapján — a csomópont nem került be a tervekbe.
A közösen kialakított álláspont alapján folyt az előkészítés, amelynek eredményeként a beruházás önkormányzati hozzájárulással már építési engedélyt is kapott.
Az M44-es beruházás európai uniós támogatását szolgáló megvalósíthatósági tanulmány keretében — a település korábbi megkeresésére tett ígéretnek megfelelően – külön vizsgálták a kérdéses csomópont indokoltságát. Ennek eredményei megerősítették a korábbi álláspontot, miszerint a csomópont megvalósítása jelenleg nem indokolt, ugyanis az úthasználók társadalmi hasznai nem érik el a beruházás költségeit, azaz a beruházás nem térül meg. Szükséges megjegyezni, hogy az ország jelenlegi gyorsforgalmi útjai mentén számos település ugyanilyen okokból nem rendelkezik önálló autópálya-kapcsolattal.
A két független szakértői vizsgálat egybevágó eredményeire tekintettel tehát továbbra sem tartom indokoltnak a békésszentandrási csomópont megépítését.
Kérem, hogy válaszomat szíveskedjék elfogadni.
Budapest, 2013. október 16.
Üdvözlettel : Németh Lászlóné