Menu
in

Miért fontos már gyermekkorban a tudatos egészséges életmódra való nevelés?

131122szt

A Szarvasi Női Kézilabda Klub TÁMOP-6.1.2-11/1-2012-930 kódszámú, „SPORTTAL AZ EGÉSZSÉGES ÉLETÉRT” című nyertes pályázata kapcsán, cikksorozatban taglalja az egészséges életmódot elősegítő legalapvetőbb tényezőket.

Napjaink felgyorsult világában egyre hangsúlyosabb szerepet kap a tudatos egészséges életmódra való nevelés. Ami korábban természetes volt a gyermekek számára – jó levegő, elegendő mozgás, megfelelő táplálékbevitel –, manapság egyre nehezebben elérhető. De miért is fontos ez a pszichés fejlődésben? Mert rendszert és kereteket biztosít, ami a gyermekek számára talán az egyik legfontosabb dolog az egészséges személyiség kialakulásához.

A táplálkozás egészségügyi és pszichés szempontjai

Kezdjük először a táplálkozással. Nyilvánvalóan az egészséges táplálkozásról a legtöbb embernek orvosi szempontok jutnak eszébe, úgymint az elhízás, vagy a cukorbetegség kockázatai. A megfelelő vitamin és tápanyag bejuttatása a szervezetbe elengedhetetlen fizikai egészségünk megőrzéséhez. Ugyanakkor a rendszeres étkezés a gyermekek napirendjében meghatározó szerepet tölt be, tulajdonképpen ezek köré szerveződik a napi program is. Fontos dolog, hogy az evésnek legyen egy rituáléja. A legideálisabb az, ha családi programként determináljuk, hiszen egy közös ebéd vagy a menü elkészítése kiváló alkalmat ad a családi beszélgetésekre, a napi történések megvitatására. Egy szépen megterített családi vacsoraasztalon elfér a zöldség, gyümölcs is, és a gyermekek elsajátíthatják az egészséges táplálkozás mikéntjét.

A rendszertelen étkezés összekuszálja a hétköznapokat. A kiszámíthatatlanság számos későbbi probléma okozója lehet, és ezalatt nemcsak az elhízás kockázata értendő. Apropó elhízás! A túlsúlyos gyermekek rendszeresen ki vannak téve az emberek rosszalló tekintetének, a gúnyos megjegyzéseknek, melyek sokszor maradandó lelki problémák okozói. Figyeljünk oda tehát gyermekeink táplálkozására! Ne hagyjuk, hogy fölösleges kalóriákkal tömjék magukat. Tényleg édességet kell adnunk nekik a szeretetünk jeléül? Vagy gondoljunk bele, mit tanul, ha a csokit jutalomnak tekinti? Sajnos ezzel a gyermek azt tanulja meg, hogy a jutalom érdekében viselkedjen jól, ne pedig saját meggyőződéséből.

Összességében láthatjuk, hogy az étkezés napjainkban már nemcsak a testünk táplálásáról szól, hanem számos más szerepet is betölt életünkben. Éppen ezért pszichés szempontból is fontos figyelembe venni a jelentőségét.

A mozgás és a sport jelentősége

Az egészséges életmódra való nevelés szerves része a sport, a mozgás szeretete. Akárcsak az étkezés, a sportolás is keretezi a gyermek életét. Kitartásra nevel, remek csapatépítő funkciója van, rendre tanít, és még hosszasan sorolhatnánk pozitívumait. Az iskolában egyre nagyobb a nyomás a tanulókon, melyet kiválóan old a fizikai terhelés. Pozitív hatást gyakorol a mindennapi testnevelési program, mely azt bizonyította, hogy valóban nagy szükség van gyermekeink rendszerese testmozgására, nemcsak iskolai szinten, hanem sportegyesületekben is. A sport bátorságot ad, a győzelem dicsőséggel jár, a nyerés lehetősége motivál. Az evéshez hasonlóan a sportolás is összehozza a családot, legyen az egy síút, túrázás, kirándulás vagy egy nap a strandon.

A közösség jótékony szerepe

Az egészségünk megvédéséhez megfelelő ismeretekre kell szert tennünk nekünk felnőtteknek, valamint a felnövekvő generációnak egyaránt. Egészségvédő magatartást kell kialakítanunk és az egészségtudatot szükséges megerősítenünk.

Az egészségtudatosságának kialakításában – a káros szenvedélyek leküzdésében, a szabadidő helyes eltöltésében és a civilizációs ártalmak lehető legkisebb mértékre szorításában – fontos szerep hárul a sportegyesületekre, illetve az iskolákra. A közösség formáló ereje azért jelentős, mert az iskoláskorú gyermekek személyiségfejlődése, az értékek elsajátítása szempontjából olyan fejlődési periódusban vannak, amikor még érdemi hatást lehet gyakorolni a későbbi életideálok, preferenciák, például az egészséges élettel kapcsolatos kompetenciák kialakítására. Az ismeretek átadása mellett ez a közösség másik alaptevékenysége, a nevelés.

Az egészség általában előkelő helyet foglal el az emberi értékek rangsorában. Egészségesen élni azonban nem egyenlő azzal, hogy az egészséget, mint értéket, önmagában elfogadjuk. Egy tizenéves vonatkozásában – például egy kortárs csoport befolyásoló hatására – a dohányzás, a drog-, vagy az alkoholfogyasztás előtérbe kerülhet, miközben elméletileg az egészség, mint érték, a fiatal gondolkodásában jelen van, de a domináns befolyás hatására a rangsorban mégis hátrébb kerül.

Ezzel az iskolai nevelés vagy az egyesületi élet nehezen veszi fel a versenyt a tizenéves korosztály körében. Ennek ellenére, vagy éppen ezért kell beépítenünk a mindennapokba az egészségtudatosságra nevelést. A felnövekvő generáció egészség-magatartásának formálásában tehát az iskola a célzott, elsődleges prevenció legfontosabb színtere. Fel kell készítenünk a fiatalokat arra, hogy önálló, felnőtt életükben képesek legyenek életmódjukra vonatkozóan helyes döntéseket hozni. Tegyenek szert megfelelő önismeretre, tűrőképességre. Legyenek képesek arra, hogy életvitelük helyes kialakításával a megelőzhető megbetegedéseket elkerülhessék, hogy a nehézségek, problémák megoldásárára természetes úton (cigaretta, alkohol, drog nélkül) találják meg a választ. Ki kell alakítanunk az igényt gyermekeinkben a minőségi élet iránt és meg kell mutatnunk az utat, amely ehhez elvezeti őket. Ez a cél a család és a közösség együttes erőfeszítése révén valósulhat meg a leghatékonyabban.

Hangsúlyos elem, hogy az egészséges életmód kialakítása a gyermeknevelés része, és akárcsak az élet más területein, a szülői minta követendő a gyermek számára, tehát a leginkább akkor lehetünk hitelesek, ha mi magunk is egészségesen élünk. Rohanó világunkban sajnos ezt egyre inkább tudatosítani kell magunkban!

Exit mobile version