Az Európai Bizottság Magyarországi Képviselete, az Európai Parlament Tájékoztatási Irodája és a Külügyminisztérium által indított „Mi vagyunk Európa! 2.” program keretében a Vajda egy tematikus napot valósított meg az Európai Unióval kapcsolatos ismeretek körében (http://www.mivagyunkeuropa.hu/.) Az iskolák pályázati rendszerben nyerhették el a lehetőséget, hiszen a program megvalósítása az iskolák és a résztvevők jutalmazásával is jár. A sikeres pályázat után az iskola április 7.-re választott időpontot a Humán hét nyitónapjaként. A megvalósítást hosszas egyeztetés előzte meg, melyben a résztvevők körét és a megoldandó feladatokat kellett tisztázni. Ezek alapján tíz osztály és a nálunk vendégeskedő francia diákcsoport vágtak neki a feladatnak. A feladatokat úgy válogattuk ki, hogy az összhangban legyen a tantárgyi követelményekkel, de ne is váljon unalmassá, és nem utolsósorban megoldható is legyen.
A diákok 12 állomáson a lebonyolító Prime Time Communications által biztosított feladatokat oldották meg. Az EU történetéről, népviseletekről, a tagországok fővárosairól, jellegzetes épületeiről, ételekről és számos más érdekes ismeretről kellett számot adniuk. A diákok igazán jó felkészültségről adtak tanúbizonyságot, de ez nem is véletlen, hiszen előzetes háttéranyagok alapján készülhettek a várható feladatokra. Szinte minden osztály kreatív feladattal is gyarapíthatta a pontjait, melyen az Unió valamely jellegzetességét kellet megjeleníteniük. Ha ráuntak a tényekre, akkor PET palackból készíthettek malacokat, mellyel további pontokat szerezhettek. Végül igen kiélezett küzdelemben a 9. B osztály szerezte meg az első helyezést alig megelőzve a 10. B és 10. A osztályokat. A kilencedikesek egy budapesti rendhagyó EU-s órára látogathatnak el ingyenesen, és további hatvanezer forint támogatást kapnak. A második és harmadik helyezett bánkódását negyven és harmincezer forint támogatás enyhítette. A diákok többsége a versengés végén biztosan többet tudott az EU-ról, mint korábban. Ez jól jöhet a történelem, vagy földrajz érettségin, és ha ilyen feladat nem is kerül elő, az sem baj, ha többet tudnak az átlagnál.
Az pályázatot lebonyolító cég kiválóra értékelte a szervezésünket és a diákok tudását. A sikeres program jutalma nem csak a jól végzett munka tudata, mert az iskolák százezer forintos utalvánnyal is gyarapodnak a program során.
Molnár Béla
koordináló tanár