Majd 270 ezer diákot érintett annak az – inkább a mindennapi élet által felvetett kérdések megoldásának képességét, mint az iskolában tanultakat feszegető – feladatlapnak a kitöltése, amit ma tettek a diákok elé 2627 iskola 3597 telephelyén, köztük a szarvasi általános- és középiskolákban is. A 6., 8. és a 10. évfolyamosok vettek részt a mérésben, amin 2×45 percben a szövegértés, másik 2×45 alatt a matematikai problémamegoldás képességét felmérő kérdésekre kell választ adni. A kitöltés kötelező, de a válaszokat az iskola is csak a gondviselő hozzájárulásával ismerheti meg. Egy mérési azonosítóval végig lehet követni egy diák fejlődését. A ma írtakat leghamarabb 2015. február 20-a után tekinthetik meg, de aki írt már korábban, ezzel a kóddal meg tudja nézni a korábbi – két évvel ezelőtti – eredményeket.
A feladatsoroknak nem az a célja, hogy könnyen megoldható legyen minden diák számára, hanem hogy mindegyikükről egy objektív képet kapjanak azáltal, hogy mindenkinek ugyanazon a soron kell végigrágnia magát. Mivel mindenki ugyanazt a tesztfüzetet kapta az asztalára, ezért aztán eltérő a nehézségi fok megítélése a diákok részéről, van, aki nehéznek, és van, aki könnyűnek találta a feladatokat. A felmérésben résztvevők kapnak egy szociális hátterére vonatkozó kérdőívet is, aminek kitöltése önkéntes, de fontos adatokkal szolgálhat a mérést végző Oktatási Hivatal számára.
A Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban a 10. osztályosok számára összeállított szövegértési feladatlapon a méhészetről, a farmer ruházat történetéről, balatoni hajómenetrendről, ruhamosással kapcsolatos tájékoztatóról, Thor Heyerdahl csendes-óceáni tutajos kalandjáról, ill. egy móraferences történetről kellett értelmezés után válaszokat adni 2×45 percben. A másik kétszer háromnegyed órában szöveges matekfeladatokat kellett megoldani.
A képeket a mai mérésen a Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban Bencsik Ernő és a Benka Gyula Evangélikus Általános Iskolában Révész Éva készítette.