Egyelőre még nagyon kevés devizahiteles kapta meg a bankjától az elszámolást – ez derült ki az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület Békés megyei szervezetének tájékozatóján. Az április 13-án tartott szarvasi fórum sajnos meglehetősen szűk körűre sikeredett, annak ellenére, hogy országos szinten – a tavalyi adatok alapján – több mint 230 ezer élő szerződést tartanak számon. Aki viszont eljött, vagy vastag paksamétával felvértezve érkezett, vagy kérdések záporát zúdította az előadókra.
– Azt tapasztaltuk, hogy az a nagy mennyiségű papír, amely az elszámolással együtt érkezik, megrettenti egy kicsit a hiteleseket, és olyan olvasásra készteti, amiben legtöbbször nincs elég gyakorlatuk – világosít fel a több településre kiterjedő fórumok céljaival kapcsolatosan Ivanics Katalin, a megyei szervezet elnöke. Általánosságban véve is igaz az, hogy a fogyasztói szerződéseket nem kellő alapossággal olvassák el az érintettek, ebben az esetben azonban nagyon fontos, hogy minden olyan információt megértsenek, ami esetleg további döntésre késztetheti őket.
Fontos tudni, hogy a beszámoló nem halasztó hatályú. Így ha valaki az értesítőt nem veszi át, nem odázza el az elszámolást, csak magának tesz rosszat.
Hozzátette, az eddigi tapasztalatok azt mutatják, a propagandában szereplő ígéretek nem teljes mértékben valósulnak meg. A becsült 25-30%-os visszatérítés helyett ugyanis a devizahitelesek többnyire lényegesen alacsonyabb, 5-10%-os összegekkel szembesülnek, ami csalódást, bizonyos esetekben pedig felháborodást válthat ki.
– Nekem gépjárműhitelem van, amit 2008 óta törlesztek – részletezi saját történetét az egyik érdeklődő. Épp a napokban kaptam meg az elszámoló levelet, amit annak ellenére, hogy van némi rálátásom közgazdaságra, nem igazán tudok értelmezni. Már most több ponton van észrevételem ezzel kapcsolatban, a leírtak egyikével pedig egyáltalán nem értek egyet. Az én esetemben a futamidő hosszabbítás valósult meg, ami azt jelenti, hogy még öt évig kellene fizetnem a hitelt, a korábbi konstrukcióval számolva. Ezt semmiképp sem szeretném, ezért szerződésmódosításban gondolkodom, ha lehetséges, a bankkal megegyezve.
Ivanics Katalin tájékoztatásul elmondta, minden banki kiküldött értesítés különböző, alapja azonban a Magyar Nemzeti Bank által előírt számszaki elszámolás. Rámutatott, amennyiben az ügyfelek az elszámolásban nagyságrendi eltérést észlelnek, harminc napon belül forduljanak az illetékes bankhoz. Amennyiben itt sem jutnak megegyezésre, egy civil pénzügyi tanácsadó iroda is készséggel áll a rendelkezésükre. A pénzügyi szakemberek Békéscsabán, a Szabadság tér 11-17. alatt működő irodában várják az ügyfeleket, hétfő, szerda és péntek délutáni napokon.