– Hivatalosan bezárunk egy programot, és hivatalosan megnyitunk egy másikat – mondta Tóth Tamásné az Emberöltő Alapítvány tanodájának projektzáró-projektnyitó rendezvényén.
A városban –kis megszakításokkal– tíz éve működik tanoda Csodaszarvas néven. 2005-ben nyitotta meg az első a kapuját. Most a harmadikat zárták, de holnaptól ismét kinyílik egynek a kapuja, árulta el az alapítvány elnöke.
A Csodaszarvas tanoda a halmozottan hátrányos helyzetű tanulók iskolai lemorzsolódását hivatott csökkenteni. Ez a program 16 hónapig tartott. Néhány forint híján 30 millió forintot nyertek rá, amiből 21 millió forintot a célcsoportra költöttek. Elsődleges szempont volt, hogy olyan programokat és egyéni fejlesztésekre irányuló tevékenységeket biztosítsanak a gyermekek számára, amik a tanoda után is kihatnak azok fejlődésére.
Két nyári tábort is szerveztek. Az elsőn a csapatépítés volt az elsődleges szempont, hogy a későbbiekben igazi közösség kovácsolódhasson. 40 főt vontak be a tanodába, akik közül csak két fő –ők is költözés miatt– morzsolódott csak le. Ez azt is jelenti, hogy a gyerekek szívesen jártak oda. Minden nyitott tanodai programra, kirándulásra meghívták a szülőket is. Velük és a pedagógusokkal, az iskolákkal mentorok tartották a kapcsolatot. Az összes iskola nyitott volt a programra, mindegyikkel kitűnő együttműködést sikerült kialakítani.
A 16 hónap alatt 3060 órát tartottak a gyerekek számára. Nagyon népszerűek voltak az informatika, a matematika és a magyarórák is, árulta el Tóth Tamásné.
– Azért mert a szülők helyett az állam fizeti ki a külön tanárt, az nem azt jelenti, hogy el lehet késni. Egy-egy ilyen különóra megtartása, épület biztosítása, egyáltalán a helyszínnek az összeszervezése több ezer forintot is elért egy alkalommal. Mindenki tudja azt, hogy magántanár segítségét nagyon kevesen tudják megfizetni. Az volt a gyakorlat, hogy ha egy gyermek nem érkezik meg az első órára, utánajártunk, hogy miért nem. Ha nem érkezik meg a második órára sem, esetleg elfelejtette, hogy neki informatikából, magyarból, matematikából, történelemből, bármiféle kompetencia-fejlesztésből feladata lenne, akkor ismét jelezte a tanár, ha valaki nem érkezett meg. A mentorok felvették a kapcsolatot a pedagógusokkal, az iskolával és a családdal. Ha valaki harmadszor sem érkezett meg a más által finanszírozott fejlesztő órájára, akkor az a gyermek sajnos abból a fejlesztésből kimaradt, mert nagyon sokan vártak még a helyére – mondta az Emberöltő Alapítvány elnöke.
A szakmai beszámolók után a gyermekek műsora következett, amit Gulyás Lili kezdett egy Fatima-dallal.