Menu
in ,

Zöldhullámra várva

Pirosban várakozó autók a Szabadság utcán

Pirosban várakozó autók a Szabadság utcán

A piros a karácsony színe. Most öt új jelzőlámpás kereszteződés formájában kaptunk belőle karácsony előtt a Magyar Közút Nonprofit Zrt.-től.

A Szabadság utcai jelzőlámpák kialakítását a „Balesetveszélyes csomópontok jelzőlámpával való ellátása” pályázat keretében a Magyar Közút NZrt. pályázott meg még 2010-ben. A pályázat sikeressége után a tervezés, az engedélyeztetés, a lebonyolítás és a kivitelezés után a forgalomba helyezés december 21-én reggel történt meg. A kivitelezést 2015-ben meg kellett valósítani. A kedvezőtlen időjárás miatt maradt még néhány javítani való, ami a közeljövőben készül majd el, de ezek nem befolyásolják a rendeltetésszerű működést – tudtuk meg a hivatal illetékesétől.

A jelzőlámpák kialakítása során elsődleges cél a közlekedésben résztvevők biztonságos közlekedési feltételeinek a megteremtése volt, különös tekintettel a gyalogosok biztonságos átkelésének megoldása mind a Szabadság úton, mind a betorkoló utcákon.

A KRESZ a 21. paragrafusában a Gyalogosok közlekedése cím alatt szabályozza a gyalogosok úttesten történő átkelését. Eszerint “a gyalogos az úttesten a kijelölt gyalogosátkelőhelyen, ha pedig a közelben kijelölt gyalogosátkelőhely nincs, akkor lakott területen levő főútvonalon az útkereszteződésnél (a járda meghosszabbított vonalában), valamint a menetrend szerint közlekedő jármű megállóhelyén levő járdasziget és az ahhoz közelebb eső járda között (a járdasziget teljes hosszában), egyéb helyen bárhol, a legrövidebb áthaladást biztosító irányban mehet át”. A Szabadság utcai szakaszon egy helyen, ABC-vel szemben van a járda meghosszabbított vonalában átkelő, viszont ott nincs a gyalogosoknak elsőbbségük.

Többen mondják, hogy eddig is át tudtak kelni a gyalogosok a főutcán, bár láttunk már olyan esetet, amikor egy sötét Golf II-es az Árpád előtti zebra előtt két oldalról megálló autókat lassítás nélkül kikerülve áthajtott vagy hat gyalogos között és elhúzott. Csodaszámba ment, hogy nem maradt ott senki.

A zöldhullámot háromnapi erőltetett főutcahasználatot követően sem sikerült megtalálni, bár mintha Békéscsaba irányába egy-két pirossal meg lehet úszni. Sajnos Budapest felé inkább a négy-öt a jellemző. A zöldhullámra való beállítást gyakorlatilag lehetetlenné teszi az, hogy a kamionok elvileg harminccal mehetnek. Ezzel kapcsolatban a jövőben várható változás, tudtuk meg. A korábban átadott közlekedési lámpasornak sem volt erőssége a zöldhullám, pedig úgy gondolnánk, hogy három lámpát összehangolni a harmadéves közlekedési mérnökök októberi ZH-jának lehet az egyik feladata. Ezzel szemben egy évben jó, ha kétszer sikerült átjutni a városon megállás nélkül.

Az, hogy hol is lenne praktikusabb átkelni az északi városfélből a délibe vagy vissza a kerékpárúttal nehezített főutcán, már egy egyszerűbb stratégiai játék határait súrolta. A Szabadság utcán való átkelés most mintha könnyebbedett volna, kivéve talán ott, ahol a parkoló autók között inkább egy mint két sávnyi marad a várakozó, ill. lekanyarodó autók számára.

Leave a Reply

Exit mobile version