A tolerancia és a tisztelet kell, hogy meghatározza a mindennapokat a közlekedésben is – mondta a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára szerdán, Budapesten a Közlekedési Kultúra Napja alkalmából rendezett sajtótájékoztatón.
Tasó László hozzátette: sokan csatlakoztak a tavaly indult kezdeményezéshez, 93 önkormányzat, mintegy kétmillió embert képviselve vesz részt benne. Szeretnék elérni, hogy május 11-e a közlekedési kultúra világnapja legyen, ne csak Magyarországon rendezzék azt meg – tette hozzá. Mint mondta, a halálesettel járó balesetek száma lassan a felére csökken 2010 előtthöz képest, amikor világszerte 90 ország kezdett komoly kampányba a közlekedésbiztonság fejlesztésére.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ebben az évben először hirdette meg az „Önkormányzatok a települések közlekedésbiztonságának növeléséért” című pályázatát. A felhívásra a pályázatot benyújtó városok közül 15 részesült elismerésben, közöttük városunk is.
A Nemzeti fejlesztési Minisztérium KÖZLEKEDÉSBIZTONSÁGI DÍJAT adományozott a Városok kategóriában Szarvas város Önkormányzatának a település közlekedésbiztonsága érdekében végzett kimagasló tevékenységéért.
Az ünnepélyes díjátadás 2016. május 11-én volt Budapesten, a Művészetek Palotájában, a Közlekedési Kultúra Napja nyitórendezvényének részeként.
A díjat Tasó László közlekedéspolitikáért felelős államtitkár és a Budapesti és Pest Megyei Mérnöki Kamara részéről Kassai Ferenc elnök átadta át Babák Mihálynak, Szarvas város polgármesterének.
Pusztai Zsófia, az ENSZ Egészségügyi Világszervezet (WHO) Magyarországi Iroda vezetője kiemelte: az ENSZ tavaly szeptemberben elfogadott fenntartható fejlődési céljainak egyik fontos átfogó területe a közlekedésbiztonság. Azt szeretnék elérni, hogy 2020-ra 50 százalékkal csökkenjen a halálos közlekedési balesetek száma, 2030-ra pedig globálisan mindenkinek biztonságos és hozzáférhető közlekedést tudjanak biztosítani – mondta.
Kiemelte, hogy bár történt javulás 2010-2013 között, de így is 85 ezer ember veszíti életét közlekedési balesetek során évente Európában. Felhívta a figyelmet arra, hogy a gyalogosok, kerékpárosok és motorkerékpárosok a legsérülékenyebb csoportok, európai átlagban a halálos balesetek 39 százaléka érinti őket, és Magyarországon magasabb ez az arány.
Magyarország jól áll a szabályozásban, mind az öt kockázati tényezőre (sebességkorlátozás, ittas vezetés, bukósisak szabályozása, biztonsági öv és gyermek biztonsági öv szabályozása) átfogó előírások vonatkoznak. Hangsúlyozta: az elmúlt 5 évben kiváló eredményeket értek el Európában a közlekedésbiztonságban, de további intézkedések szükségesek, az 50 százalékos csökkenés elérésére az évtized végére. Kiemelte a gyalogos és a kerékpáros közlekedés biztonságosabbá tételét, az adatok (rendőrségi és sürgősségi ellátási) összekapcsolását, valamint a szabályok hatékony betartatását.
A 2016-ban csatlakozó szakmai és civil szervezetek szándéknyilatkozatot írtak alá a magyar közlekedési kultúra fejlesztéséért, valamint átadták az NFM “Önkormányzatok a települések közlekedésbiztonságának növeléséért” című pályázatának Közlekedésbiztonsági Díjait is.
A tematikus napot és a kampányt az NFM fővédnöksége és a Nemzeti Közlekedési Hatóság védnöksége alatt a Közlekedéstudományi Egyesület koordinálja.