A régészeket a leggyakrabban a mesebeli Indiana Joneshoz hasonlítják, ill. kellemetlenkedő, építkezéseket hátráltató személyként él sokak képzeletében. Ezeken a tévhiteken szeretne változtatni a régészet napja, amely elméleti és gyakorlati ismeretekkel igyekszik közelebb hozni a generációkat a tudományághoz.
A Tessedik Sámuel Múzeum egy héttel elébe ment a hivatalos – május 27-28-i – dátumnak, megteremtve a lehetőségét, hogy az érdeklődők a későbbiekben több országos programba is bekapcsolódhassanak. Május 17-21-e között kiemelten az iskolás korosztályt invitálták, akik kincskereső túrán, mini régészkedésen vehettek részt, és a terület érdekességeibe is bevezették őket.
– Az idei év központi kérdése volt, hogy honnan tudjuk, hogy hol kell ásni, ill. honnan tudjuk, hogy ott ásni kell – ismertette az előadás kiindulópontját Gulyás András. A régészről ugyanis mindenkinek az jut elsőként eszébe, hogy ás. De az, hogy miért éppen azon a helyen, gyakran nem tudjuk. A bevezetőben ezért megismertetem a gyerekekkel a régészet törvényi és jogi hátterét, valamint arról is szót ejtek, milyen kutatások előzik meg a feltárásokat.
Érdekességként elhangzott, hogy a legritkább esetben fordul elő, hogy ún. tervásatásra kerül sor. A szakember ilyenkor egy tudományos kérdésre keresi a választ. Ehhez „csupán” feltárási engedélyre és pénzre van szüksége, ami azonnal meg is magyarázza az alacsony esetszámot. A leggyakrabban törvényi előírásnak engedelmeskednek. Eszerint minden építkezés előtt, ami lelőhely környékén található, régészeti feltárást vagy megfigyelést kell végezni.
Miközben a középiskolások az emeleti kisteremben mélyedtek el a sokoldalú tevékenység rejtelmeiben, addig egy általános iskolás csoport kincskereső körútra indult az intézmény tárlatai között. A csapatoknak alapos megfigyelőképességre és gyorsaságra volt szükségük, hogy helyesen töltsék ki a számukra összeállított feladatlapot.
– Amióta tanítok, nagyon fontosnak tartom, hogy életközelben kapjanak ismeretet a gyerekek. Az ötödikeseket mindig elhozom a múzeumba, és nagyon pozitívak a visszajelzések – mondja Csicselyné Korbely Zsuzsanna pedagógus a sikeres hadműveletet követően.
A gyereksereg is láthatóan elégedetten távozott, hisz a kaland során hasznosíthatta a nemrég tanult ismeretanyagot is.
– Most vettük a honfoglalást, ezért néhány kérdésre könnyebben tudtunk válaszolni. Nagyon tetszett egy régi bronzkori edény, de egyébként is szeretem a történelmet, mert megismerjük a múltat – mesél frissen szerzett élményeiről Bohus Ákos, a Szlovák Általános Iskola tanulója.
A régészet napjaira előzetesen 10 csoport jelentkezett, vagyis néhány nap leforgása alatt közel háromszázan fordultak meg a múzeumban.