Egyre kevesebb népmese kerül be a tankönyvbe. Modernizálják, és egyre kevesebb ismeretük van a gyerekeknek erről a témáról – állítja Kerti Éva pedagógus, aki ennek kompenzálásaként nevezte be a Szlovák Általános Iskola negyedikeseit a Népmese napja alkalmából rendezett vetélkedőre. Jobban mondva, az előző év pozitív élményeiből kiindulva maguk a gyerekek kérték, hogy ismét részt vehessenek a játékos délelőttön.
A Tessedik Sámuel Múzeum nemcsak egy napot, hanem egy teljes hetet szentelt Benedek Elek születésnapjának, elsősorban a 3-4. osztályosokat megcélozva.
– A játék és az ismeretbővítés egyaránt fontos számunkra. Van olyan feladat pl., ahol mesecímeket kell elmutogatni, a keresztrejtvényünkben pedig a megfejtés ugyancsak egy népmesegyűjtőre utal. Bevezetőként áttekintjük a népmese főbb jellemvonásait, amit a gyerekek mindig nagyon jól tudnak – részletezi a vetélkedő céljait Horváth Mariann múzeumpedagógus.
A lehetőséggel idén kevesebben éltek, mint az előző években. Összesen három osztály – a Benka Gyula Evangélikus Általános Iskola, a békésszentandrási Hunyadi János Katolikus Általános Iskola és a Szlovák Általános Iskola – jelentkezett az intézmény felhívására, amit a zsúfolt évkezdéssel magyaráznak.
Ottjártunkkor épp a Szlovák Általános Iskola negyedikesei gyürkőztek neki a feladatoknak. Elsőként a keresztrejtvény trükkös kérdéseit próbálták megfejteni, kisebb-nagyobb sikerrel. A nagy fejtörő közepette olykor felmerült egy-egy műmesei főhős neve is, de végül a legtöbben egy kis segítséggel, sikerrel vették az akadályt.
– Nagyon szeretem a népmeséket. Régen óvodában is sokat meséltek nekünk, ezért elég jól ismerem őket. Nagyon izgalmasak és fantáziadúsak, és végül a jó mindig legyőzi a rosszat. Az osztálytársaim egy része ennek ellenére modern meséket néz és olvas, amik hozzám nem állnak olyan közel. Nem tudom, miért, talán mert nem csengenek bennük azok a régies szavak – mondja Bárány Mihály, a 6 fejű sárkány csapat egyik tagja.
A játékosoknak a rendhagyó óra során még egy párosító és egy tárgyfelismerő feladattal kellett megbirkózniuk, legvégül pedig mesés Activity várta őket.
Kerti Éva kiemelte, az intézményben is igyekeznek ellensúlyozni az érzékelhető folyamatot. A könyvtárban egy egész napot szentelnek a népmesének, hogy közelebb kerüljenek a történekhez. Sajnos azonban azt is tapasztalják, hogy a diákok inkább nézik őket, és ritkábban forgatják a mesekönyveket.
A vetélkedőt egy hajszálnyival – a nem éppen népmesei csapatnévvel elkeresztelt – Rózsaszín párducok nyerték, akik egy népmesei motívumokkal díszített jegyzettömböt vittek haza. De a többiek sem távoztak üres kézzel. Mindenki egy könyvjelzőt kapott, bízva abban, hogy megtalálja majd a helyét egy mesekönyvben.