Négy hónap alatt készült el az a 6,4, km hosszú szakasz, amely Kondoros bel-és külterületét érintette. A projekt a Békés Megyei Komplex Útfelújítási Program részeként realizálódhatott, összesen 810 millió Ft-ból. A felújítás megyei szinten négy útszakaszt érintett: augusztusban elkészült Körösladány átkelési szakasz a 47-es úton, ill. Okány-Vésztő között egy 1,8 km-es szakasz. A napokban elkezdődött továbbá a műszaki átadása a Szarvas és Csabacsűd közötti szakasznak is. A fejlesztés teljes költsége 2,5 milliárd Ft-ot tesz ki, országos szinten pedig 69 milliárd különítettek el erre a célra.
– Ráfér a hazai utakra, hogy felújítsuk őket, különösen az 44-es számú főút esetében. Amióta az e-útdíjat bevezették, azóta 30%-kal megnőtt a kamionforgalom, és ez az út minőségén is meglátszok – fogalmazta meg Dankó Béla országgyűlési képviselő a szeptember 29-i átadó ünnepségen.
Hozzátette, a saját források mellett az EU által rendelkezésre álló forrásokat is igyekeznek kihasználni. A Terület-és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) keretében 3,6 milliárd Ft áll rendelkezésre, amelynek a felosztása már megtörtént. A 2-es számú választókörzetben a Gyomaendrőd-Dévaványa összekötő út két szakaszon újulhat meg, 4,6 km hosszúságban, 817 millió Ft-ból.
Vantara Gyula Békés megyei fejlesztési biztos emlékeztetett, négy hónapja türelmet kért az állampolgároktól. Reményét fejezte ki azzal kapcsolatban, hogy a fejlesztés most mindenkit kárpótolt, hiszen ezáltal lehetővé vált, hogy a 44-es számú főút Békés megyei szakaszán 21. századi állapotok uralkodjanak.
Kiemelte, ugyancsak betartják az ígéretüket az M44-est illetően is, vagyis egy hónap múlva kapavágás lesz. Aláhúzta, a fejlesztés teljes mértében hazai forrásból épül, amit az emelkedő gazdasági mutatók tesznek lehetővé.
Ribárszki Péter, Kondoros város polgármestere köszöntét fejezte ki a kormánynak azért, hogy az új utak építése mellett a meglévők karbantartását is fontosnak tartja. Mint mondta, a bontásból származó betonanyagot az önkormányzat megvásárolta, és beépíti a kivitelezés előtt álló útjaiba. Örömének adott hangot a megvalósult közlekedésbiztonsági elemeket illetőn – nyomógombos gyalogos jelzőlámpa, LED-es km korlátozó felvillanó tábla – amit eddig csak pályázati forrásból tudtak megvalósítani.
A projekt műszaki tartalmáról Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. Békés megyei igazgatója elárulta, törekedtek a komplex felújításra. Teljes felületen újult meg az aszfalt, az átkelési szakaszokon újjáépítették a kiemelt és süllyesztett szegélyeket, tartós burkolati jelek kerültek felfestésre, ill. a jelzőtáblákat is kicserélték.
Kérdésre válaszolva Dankó Béla az M44-es jelenlegi állásáról elmondta, múlt héten jelent meg a Magyar Közlönyben egy kormányrendelet, ami a korábbit pontosítja. Ebben megfogalmazásra került, hogy 2016. negyedik negyedévében a kivitelező kiválasztásával elindulhat a Kondoros-Tiszakürt szakasznak az építése, amely gyakorlatban vélhetően csak 2017 első felében fog elindulni.
Ugyancsak lefektették, hogy a Békéscsaba-Kondoros szakasz a harmadik negyedévben indul, míg a Tiszakürt-Kecskemét szakasz két részben, 2018-as és 2019-es kezdéssel valósulhat meg.
Elmondta, a fakivágások és a kisajátítások már megtörténtek, mint ahogyan az előzetes régészeti feltárások is. Jelenleg a tényleges régészet kiírása van folyamatban, ill. a kivitelező kiválasztásának végmunkálatai zajlanak.
Dankó Béla ígérte, a lehetőségek szerint továbbra is igyekeznek betartani a 2018-as kitűzött határidőt az első szakasz tekintetében. Ezt leginkább a régészeti feltárás módosíthatja, vagyis abban az esetben, ha találnak olyan lelőhelyet, amelynek az alapos vizsgálata elengedhetetlen, néhány hónapos csúszással kell számolni.