A szarvasi Vajda Péter Evangélikus Gimnázium több sikeres pályázatot adott be a Nemzeti Tehetségprogramra, aminek keretében kihelyezett foglalkozásra került sor 2016. október 11-én a Szegedi Tudományegyetem Természettudományi és Informatikai Karának három tanszékén.
Először az Éghajlattani és Tájföldrajzi Tanszéket látogattuk meg, ahol dr. Gulyás Ágnes egyetemi adjunktus mutatta be a tanszék munkáját. Felmehettünk a tetőre, ahol megnézhettük a különböző megfigyelő eszközöket. A rossz idő ellenére szinte mindenki felment a szélsebességmérőhöz, ahonnan igazi rálátás van Szeged városára. Megnézhettük a régi napfénytartam mérőt, amely modern társai mellett mind a mai napi használatban lévő meteorológiai eszköz. Tanulóink tájékoztatást kaptak a Szegeden folyó földrajz szakos képzésekről is.
A következő program a Földtani és Őslénytani Tanszék meglátogatása volt. A tanszéken folyó munka miatt szakszerű vezető nélkül, a tanszék folyosóján található szerények segítségével ismerhettük meg a Föld történetét. Megfigyeltük az ősmaradványok kiállítási módját. Saját iskolai gyűjteményünkben sok értékes ősmaradvány van, amiből néhányat szeretnénk majd a pályázat keretében megvalósuló kiállítás segítségével bemutatni.
„Az ásvány a világ építőköve és nincs tökéletesebb nála.” (Koch Sándor 1896-1983)
Utolsó állomásunk az Ásványtani, Geokémiai és Kőzettani Tanszék volt, ahol Heinz Adrián PhD hallgató bemutatta a Koch-gyűjteményt. A közel két órás látogatás során megismerkedhettünk a nagy ásványtani csoportokkal, az egyes csoportok jellemzőivel és legismertebb ásványfajtáival. Több szekrényből egy-egy példányt kézbe is vehettünk, hogy néhány érdekes tulajdonságot magunk is megtapasztaljuk. A fénytörés példája talán külön is kiemelhető. Megtudtuk, hogy a világ legnagyobb hessit ásványa ebben a gyűjteményben található. A látogatás végén tisztelegtünk Koch Sándor emléke előtt, és az egyik kiállító szekrényben megnézhettük a néhány éve felfedezett és róla elnevezett ásványt is. Földünkön jelenleg kb. 4000 ásványt ismerünk, amiből 1200 fajta megtalálható a gyűjteményben, de mint a kochsandorit is bizonyítja, vannak még ismeretlen, meg nem határozott ásványok.
A kiránduláson azok a földrajz iránt érdeklődő tanulók vehettek részt, akik aktív szerepet vállaltak az iskolai gyűjtemény állapotfelmérésében, digitalizálásában.
Kituljak Eszter