A fenti címmel tartott előadást Janurik Tamás nyelvész a Városi Könyvtár megújult olvasótermében péntek délután. Azok számára, akik érdeklődnek a téma iránt, esetleg napi szinten írnak, nagyon hasznosak ezek az útmutatók. A címből arra gyanakodott volna az érdeklődő, hogy a magyar nyelv használatának mai irányáról lesz szó az a délután folyamán, de nem. Janurik Tamás inkább azokat a rossz gyakorlatokat vonta inkább kritika alá, amik a született magyarok számára is megkeserítik anyanyelvük helyes alkalmazását.
A magyar nyelv nagyon bonyolult, de a legnagyobb probléma, hogy a szabályok is hasonlóképp vannak megfogalmazva, nincs egy olyan emberi nyelven megírt szabályzat, amit a gyerek is megért, véli a szarvasi származású nyelvész.
– Ezeket a szabályokat értelmesen, gyereknyelven kellene megfogalmazni. Foglalkozom azzal a gondolattal, hogy írok egy helyesírási szabályzatot kisgyerekeknek, amiben csupa ilyen trükk van benne, amit jól lehet alkalmazni. Ez az akadémiai szabályzat viszont ragaszkodik a teljes tudományos megfogalmazáshoz ami a közember számára nem lesz világos, mikor kell kötőjelet tenni, mikor nem kell, mikor kell egybe, mikor kell külön… Főleg ezzel van gond, az egybe és a különírással, a példáimnak a nagy része is erről szólt.
A földrajzi neveket, az ly és a j írását meg lehet tanulni, de az egybeírásnál-különírásnál viszont már igazán kapaszkodni kell, ha az akadémiai szabályból akarunk tanulni, pedig egyszerűbben is meg lehetne tanítani.
Erre a napról napra, izeg-mozog, mendemonda hármas példát hozta fel, amiket hallás alapján hajlamosak lennék egy sablonra írni, de nagyon rosszul tennénk:
– napról napra, időről időre: különböző a rag, tehát külön,
– izeg-mozog, süt-főz: ugyanaz a toldalék, ezért kötőjellel,
– a girbegurba, mendemondának csak a végén van a rag, így egybe kell írni.
Az általa felállított szabály sokat egyszerűsít a dolgon. Meg kell nézni a toldalékot. Ha azonos a kettő kötőjellel, ha különböző különírom, ha csak egy van, akkor egybe. Egyszerű és megjegyezhető.
A szarvasi származású tanár előadására mindig sokan kíváncsiak. Így volt ez most is, amikor eljöttek a környékbeli iskolák pedagógusai, diákjai, régi ismerősök, hogy meghallgassák a nyelvész poénokkal gazdagon fűszerezett esettanulmányait.