Lassan három hónapja, hogy új megbízott igazgató került a GYSZC Székely Mihály Szakképző Intézmény élére. 17 éves iskolavezetés után Kohut Andrásnét Ozsváth Zsuzsanna váltotta pozíciójában, aki korábban óraadóként kapcsolódott be a középiskola munkájába. Az okleveles gyógypedagógus és logopédus az elmúlt három évtized alatt számos területen kamatoztatta tudását: foglalkozott többek között értelmi fogyatékos gyerekekkel, és dolgozott már nevelési tanácsadóként is.
– Hosszú idő telt el azóta, hogy utoljára dolgozott a szarvasi intézményben. Hogy talált Önre a felkérés, miért mondott rá igent?
– Amikor megkerestek a Gyulai Szakképzési Centrumtól, magam is meglepődtem. Kiderült, hogy többféle szakmai ajánlás után jutottak el a nevemig. Egy leendő intézményvezetőnek ugyanis jó néhány feltételnek meg kell felelnie: egyetemi szakvizsgával, közoktatás vezetői szakvizsgával kell rendelkeznie, ill. bizonyos idejű tanítási és vezetői gyakorlattal is. A főigazgató asszonnyal folytatott személyes elbeszélgetés után úgy láttuk, tudnánk közösen dolgozni.
– Ennek ellenére ez egy Ön számára szinte teljesen új terep, új feladatkör, tele szakmai kihívásokkal. Mit mérlegelt?
– Leginkább én is szakmai kihívásnak tekintek rá. Szerencsére az intézményben dolgozó pedagógusokat más jellegű közös munkánkból kifolyólag ismerem, és azt látom, hogy valamennyien képzett, innovatív elképzelésekkel teli szakemberek. Nekem is az a célom, hogy az iskola szellemiségét vigyem tovább, valamint némileg megújult formában folytassam a hagyományokat.
– Több szférába és munkakörben is dolgozott már. A szakképzésre mekkora a rálátása?
– Nem szégyellem bevallani, most tanulom a szakmát. Gyógypedagógusként valóban nagyon sok területen kipróbáltam magam, mindenféle életkorú gyerekekkel, sőt, felnőttekkel is foglalkoztam az elmúlt évtizedek során. A középiskolás és a felnőttképzésre vonatkozóan is vannak tapasztalataim. Azért is mertem vállalkozni erre a feladatra, mert olyan közvetlen munkatársaim vannak a vezetőhelyettesek körében, akik a saját szakterületükön profi munkára és döntés-előkészítésre képesek. Én igyekszem minél felkészültebb lenni, és minden apróságnak utánajárni, hogy a szakképzéssel lelkiismeretesen és a maga mélységében foglalkozhassam. Azt azonban nem szeretném, hogy ezt az évet egyfajta próbaidőszaknak tekintenék. Feltett szándékom, hogy a tanultakat később profitáltatom az intézmény érdekében, vagyis megpályázom az igazgatói posztot.
– Kohut Andrásné nagyon komoly örökséget hagyott hátra, és vezetésével elérte, hogy ma már több mint félezer gyermek jár az intézménybe. Mit szeretne ebből továbbvinni, vannak-e már saját elképzelései?
– Természetesen azokat a dolgokat, amelyek már évek óta hagyománynak számítanak, meg szeretném tartani. Ilyenek pl. az iskolai ünnepségek, a magas szintű szakmai munka és az Erasmus-program. A kollégáknak is vannak különböző elképzeléseik, pl. a tehetséggondozás területén, ill. arra vonatkozóan, hogyan lehetne a felsőoktatás felé irányuló gyerekeket még jobban pártfogolni. Szeretnénk az iskolai Erasmus-programokat és az alapítvány munkáját is megerősíteni, és azt látom, hogy van potenciál a nevelőtestületben. Természetesen szervezeti szinten is sok mindent át kell gondolni, de minden esetben azt kell nézni, mi szolgálja legjobban a gyermekek érdekeit. A képzések terén azonban nem szeretnénk változtatni, mert a jelenlegiek már jól kiforrták magukat. Az újonnan indultak javarészt a korábbiak rokonszakmáinak tekinthetők, ill. ez esetben gondolni kellene a személyi és tárgyi feltételekre is.
– Ki kell mondanunk, a kedvező beiskolázási adatok ellenére minden év egy újabb küzdelem a gyerekekért. Hogyan lehet ezt a gyermeklétszámot megtartani, esetleg tovább növelni?
– Nagyon nagy munka a beiskolázás. Nagyon sokrétű tevékenységet végzünk annak érdekében, hogy minél szélesebb körben megismertessük az intézményünket. Mindenféle lehetőséget megragadunk arra, hogy megmutassuk magunkat, és nyitottá tegyünk az iskolát az érdeklődők felé. Azt szeretnénk kommunikálni a szülők és a gyerekek felé, hogy nálunk többféle módja van, hogy a tanuló eljusson egy érettségihez. A szakgimnáziumban pl. az ágazati képzés révén négy év után olyan érettségit adunk, ami megfelelő színvonal esetén a felsőoktatás felé viheti a gyermeket. Hasonló képzés esetében ráadásul további előnyöket és pontokat is szerezhet. De lehet a hároméves szakmai képzés után is cél az érettségi megszerzése, tehát a később érő típusoknak is megadjuk a lehetőséget az érettségire, esetlegesen a diploma megszerzésére. Emellett az az út is járható, hogy a szakgimnáziumi képzés után valaki további egy évre nálunk marad, és elvégzi a technikumot. Ha egy szakmát szerző tanuló úgy dönt, hogy több lábon szeretne állni, és még egy szakmát tanulna, erre is nyitottak vagyunk. Vagyis adott esetben két ingyenes szakmát is megtanulhat, köztük számos hiányszakmát, amelyeket az állam tanulmányi eredménytől függően havonta 10-35 ezer Ft-tal támogat.
– Régi-új kollégaként tért vissza, ezúttal vezetői szerepkörben. Milyen vezetői attitűdöket képvisel?
– Ez egy gyermekközpontú iskola, és ezt szeretném is megőrizni. Látom a kollégáimon, a szaktanárokon, hogy itt mindenki számára fontos a gyermek, és ebben azonnal találkozik az elképzelésünk. Azt szeretném, hogy valamennyi idejáró gyermek megkapja a megfelelő odafigyelést, és azt érezze, hogy itthon van, törődnek vele. A pedagógusok odafigyelnek a tanulók személyes problémáikra, apró-cseprő ügyekre is, és igyekeznek segíteni őket a felnőtté válás útján. Ezért az oktatást is a nevelés egyik eszközének tartjuk. Lehet ugyan a szőnyeg alá söpörni a kérdést, de szerintem látni kell, hogy az iskola elsődleges célja a nevelés. Emellett szeretném a magas szintű szakmai képzést képviselni, mert fontos, hogy a tanulók később megállják a munkaerőpiacon is a helyüket.
– Napokon belül, október 27-én elérkezik az első nyílt nap is, amikor be lehet tekinteni az intézmény életébe és az itt folyó munkába. Mit kínálnak?
– Az egész napunk arról fog szólni, hogy fogadjuk a hozzánk érkező 7-8. osztályos gyermekeket. Lehetőségük lesz a diákoknak pl. közismereti órákra beülni, ill. mindegyik szakmacsoportunkból adunk egy kis ízelítőt. A délelőtt során több tájékoztató is elhangzik a könyvtárunkban a beiskolázás folyamatáról, valamint játékos feladatokkal és egy meglepetéssel is kedveskedünk vendégeinknek. Jelenlegi tanulóink megmutatják, hogy bár első helyen a tanulás áll, azon kívül is mozgalmas diákélet folyik a négy fal között, ami megkönnyíti és emlékezetessé teszi a megterhelő középiskolás éveket.