– Több évtizede dolgozom ezen a területen, és sajnos azt látom, hogy romlott Magyarországon a közlekedési morál – állítja Podani Mihály. A szakoktató szerint ennek mély társadalmi és szemléletbeli okai vannak, a felelősség azonban közös. Ebből az elgondolásból tartott előadást a legkisebbeknek szeptember 17-én, az Európai Mobilitási Hét helyi rendezvénysorozatának második napján. A meghívást a Gál Ferenc Főiskola gyakorlóintézményének ötödikesei fogadták el. A gyerekek egy része a Lengyel-palota nagytermében elhelyezett mikrofonok mögé ült, így egyúttal a testületei ülések atmoszféráját is megízlelhették.
A nap házigazdája Závoda Ferenc, a Szarvasi Gazdák Nemzetiségi Hagyományőrző Egyesületének elnöke volt. Rövid köszöntőjében kitért arra, hogy nagy öröm számukra a programon való részvétel. Kérte a gyerekeket, lehetőség szerint a városban kerékpárral közlekedjenek, ezáltal nem csak az egészségükért, hanem a környezet megóvásáért is sokat tehetnek.
– Bár Szarvason nem kritikus a helyzet, a 44-es út jelenleg nagy forgalmat bonyolít. Bízom benne, hogy az M44-es megépültével a helyzet megoldódik, és a forgalom egy része oda tevődik át. Ezáltal a forgalom csökken, a közlekedésbiztonság pedig javul. Mindazonáltal azt is látni kell, hogy sok kerékpárút van a városban, és ezeket sokan használják. Hiszem, hogy hamarosan ezen a téren is komoly változás fog elindulni, hiszen a klímaváltozás problémáját részben az öreg járművek lecserélése, részben pedig a környezettudatosabb közlekedés jelenti – vélekedett.
Podani Mihály egy kerékpáros tesztet állított össze a gyerekeknek, amely 10+1 egyszerűnek tűnő kérdést tartalmazott. A játékos konzultáció során ellenben kiderült, a tanulók ismerethiány miatt gyakran téves következtetésekre jutnak. Gondot okozott pl. számukra, hogy villogó zöld jelzés esetén leléphetnek-e az úttestre vagy sem, áthajthatnak-e kerékpárral a zebrán, illetve mik a kerékpáros személyszállítás feltételei. Akadt olyan állítás is, amelyre elméletben kitűnően válaszoltak, a valóság azonban olykor az ellenkezőjéről árulkodik. Jó példa erre a mobiltelefon kerékpáron történő használata, amelyre vonatkozóan hajlamosak vagyunk rugalmasan kezelni a szabályokat.
– A probléma gyakran abból adódik, hogy vagy rutinból közlekedünk, vagy nem ismerjük a szabályokat. Az is előfordul, hogy közlekedési helyzettől és környezettől függően újraértelmezzük őket. Vegyük példaként a Szabadság útnak a Lengyel-palota előtti szakaszát, ahol gyakran látni nagy sebességgel közlekedő kerékpárosokat. Ez nagyon veszélyes, nem beszélve arról, hogy szabálytalan is – hívta fel a figyelmet az egyik lokális problémára.
Összegzésként elmondta, a felelősség minden közlekedőt terhel, ezért kölcsönösen figyelnünk kell egymásra. Sajnos ezt gyakran csak akkor ismerjük fel, ha baj történik, pedig mindenkit hazavárnak.
A rendezvényen harmincöten vettek részt, akik közül senki sem távozott üres kézzel. Az önkormányzat jóvoltából a részvevők fényvisszaverős láthatósági csuklópántot vihettek haza.