Iskolánk tanulói és pedagógusai évről évre aktív résztvevői az EMMI által meghirdetett témaheteknek. Nem volt ez másként március 18 és 22. között sem, amikor a fenntarthatósági témahét keretében fontos környezeti kérdésekkel szembesítettük tanulóinkat, sőt pedagógusként is gyakran szembetalálkoztunk megdöbbentő adatokkal, tényekkel, amelyek számukra is kijózanítóak, elgondolkodtatóak lehettek.
A harmadik osztályosok egy komplex, minden tantárgyra kiterjedő projekthéten mélyíthették el ismereteiket. A témahét címe: „Egy csepp víz” volt. Kiszámoltuk, hogy egy négy tagú család hetente akár 3-4 ezer liter ivóvizet is elhasznál, amely továbbgondolva és a teljes népességre vetítve elképesztő mértékű ivóvízhasználatot jelent. Megtudtuk azt is, hogy, ha minden nap csak egy PET palackot dobunk el, akkor évente több mint 10 kg műanyaghulladékot termelünk, amelynek csak egy kisebb hányada hasznosítható újra, nem is beszélve arról, hogy a PET palack lebomlási ideje 450 év. Talán nem ártana elgondolkodni azon, hogy áttérjünk a csapvíz fogyasztására, amely, mint megtudtuk a helyi víztoronynál tett látogatásunkkor, szigorúan ellenőrzött, kiváló minőségű és nagyságrendekkel olcsóbb, mint a palackozott ásványvíz.
Fenntarthatósági témahét a Gyakorlóban
A környezet órai terepmunkán egy közeli vizes terület élőlénytársulását térképeztük fel, ahol megelevenedtek a tankönyvben csupán képeken látott állat- és növényfajok. Számos kísérletet végeztünk, amelyben a víz különféle tulajdonságait, sajátosságait figyelhettük meg. A felső tagozatosok is aktívan kapcsolódtak be a témahét eseményeibe, ők nemcsak elvégezték és rácsodálkoztak a vizes kísérletekre, de alsós társaiknak tudományos igényű magyarázatokkal együtt be is mutatták azokat. Az alsós osztályok kaptak a felsősöktől Fű Benőt, amely gondos locsolás mellett szép hajkoronát növeszt, illetve nevelhetünk egy apró vízi lényt is, amely idővel a víz hatására megnövekszik.
Hittanórán megtudhatták a gyerekek, hogy az egyház életében is milyen hihetetlenül fontos a víz, ismerkedhettek a víz szimbolikus jelentésével, a vízhez kötődő lelki tartalmakkal, bibliai történetekkel, melyben központi szerepet foglal el a víz. A magyar, az angol, a művészetei és a testnevelés órákon is a víz volt az úr: a gyerekek meséket, verseket, ismeretterjesztő olvasmányokat dolgoztak fel, „vizes” dalokat tanultak, esőkórust szólaltattak meg, poharakat hangoltak vízzel, akváriumokat festettek, vízi lényeket hajtogattak, tengeri állatok nevét tanulták angolul, mocsárjártak, békaugrottak, szigetet foglaltak, cápafogóztak… Szóval minden a víz körül forgott ezen a héten.
Igyekeztünk ráirányítani arra a figyelmet, hogy a víz, ez a minket olyan természetesen körülvevő őselem, milyen fontos, egyenesen nélkülözhetetlen az életünkben. Vigyázzunk jobban erre a kincsre!