in ,

Mondd, te mit választanál: Internet vagy könyvtár?

0

Ha arra a kérdésre keressük a választ, hogy az internet és a könyvtár csatájából melyik kerül ki győztesen, vélhetően a többség az előbbire tenné a voksát. Tegyük hozzá: joggal. A számítógépek, tabletek, okostelefonok világában egyre inkább háttérbe szorulnak a hagyományos szolgáltatások, legalábbis kevésbé veszünk tudomást a jelenlétükről. Pedig mint ahogyan évszázadokkal korábban, úgy információgyűjtéskor ma is számíthatunk a vaskos lexikonokra, a könyvek továbbra is az olvasás semmivel sem összehasonlítható élményét nyújtják, s még találkozni olyan családokkal, baráti társaságokkal, akik az asztal köré gyűlnek társasazni.

Vajon átbillent-e már a mérleg nyelve? Kik jelentik a nagyobb arányt: a hagyományos vagy a modern értékek használói? Játékos módon ezt szerette volna kideríteni a Városi Könyvtár máricus 21-28. között, az Internet Fiesta elnevezésű országos program keretében.

Az eseménysort az Informatikai és Könyvtári Szövetség 20 évvel ezelőtt indította el. Célja a kezdettekkor a közösségi hálót ismerők és használók körének bővítése volt. Az internet rohamos elterjedésével ez némileg módosult. A rendezvények ma már a digitális írástudás terjesztése és az internet felhasználási lehetőségeinek minél szélesebb körű bemutatása köré szerveződnek.

– 2004 óta szervezünk internethasználati foglalkozásokat. Akkor még PC-ken folyt az oktatás, úgy, hogy sokaknak otthon még nem volt eszköze, csak a munkahelyén. A digitális írástudás terjesztéséhez ma már laptopokat alkalmazunk, és a foglalkozások 30%-ban a tabletek és okostelefonok használatát is megmutatjuk – mutatott rá a rohamosan fejlődő technika intézményre gyakorolt hatásaira Szloszjár Edit könyvtáros. – A játékos feladatokat nem elítélhető módon úgy állítottuk össze, hogy a könyvtár jöjjön ki győztesen, de természetesen a végeredmény csak a kiértékelést követően derül ki.

A részvevőkre összesen 11 „csata” várt. Összehasonlíthatták pl. a hangoskönyvet a nyomtatott könyvvel, a folyóiratot az online újsággal, kereshettek szócikket, helytörténeti információkat a neten és a lexikonban, illetve leporello labirintust építhettek a gyerekkönyvtárban talált kiadványokból. A játékban 43 csapat és közel 200 fő vett részt, akiknek állomásként dönteniük kellett arról, hogy melyik tudástárban találták meg könnyebben és gyorsabban a segítséget.

– Inkább a könyvek világában vagyunk jártasabbak – osztotta meg a tapasztalatokat Tóthné Lipták Erzsébet pedagógus, aki a Székely Mihály Intézmény humán munkaközösségét vonta be a játékba. – Bár nagyon sokféle formában használjuk az internetet, de a könyvek varázsát a technika nem pótolhatja.

Szomorúan számolt be arról, hogy a középiskolások egyre jobban kötődnek a telefonjukhoz. Saját, nem reprezentatív felméréséből az derül ki, hogy a diákok 80%-a azzal kel és fekszik,  néhányuknak pedig az is problémát okoz, hogy tanításai óra alatt ne nyúljanak hozzá. Ezt a tendenciát igyekeznek a könyvtárhasználati órákkal kompenzálni, amelyen minden kilencedikes tanuló részt vesz.

A könyvtár munkatársai a játék végén összesítették a válaszokat. Ezek alapján elmondható, hogy pl. a nyomtatott könyvvel szemben a hangoskönyv (72%) nyert, a szócikkek keresésében ellenben a lexikon (75%) diadalmaskodott. A szókirakó és az online szókirakó fej fej mellett végzett (48-52%), és hasonlóan kiegyenlített volt a verseny a kortárs írók műveinek olvasását illetően is (58% kötet – 42% internet). A tanulság talán annyi, hogy bár győztes kilétét mindezek alapján nem lehet egyértelműen megállapítani, az kétség kívül igaz, hogy a két tudástár nem ellenpólusa egymásnak, hanem jól megférnek egymás mellett. Még a 21. században is.

Szpisják Zsófia és Müller Péter

2019-ben ismét a Jedlik Ányos fizikaverseny döntőjében a benkás diákok

0

Húsvéti játszóház a hagyományok megőrzéséért