Mint ismeretes, október 2-án helyezik forgalomba az M44-es Tiszakürt-Kondoros közötti szakaszát, amely számos forgalmi változást von magával. Ehhez kapcsolódóan Babák Mihály polgármester dr. Melis János címzetes főjegyzővel és Klimaj Attila útügyi referenssel közösen tartott sajtótájékoztatót, melynek részeként érintette az építkezéskor használt földutak helyreállítását, a külterületi utak felújítását, a belterületi közlekedés módosulásait, valamint kitért az M44-es használatának esetleges díjfizetési kötelezettségeire is. Zárásként szólt egy „szellemi inkubátorház” megnyitásáról, ill. egy helytörténeti kiadvány közelgő bemutatójára is invitálta a lakosságot.
Külterületi utak használatának helyreállítása
Az előzményekről szólva elmondta, a kivitelezőnek az M44-es építése során szüksége volt Szarvas közigazgatási területéhez tartozó külterületi földutak használatához. Az önkormányzat 2017-ben megszabott feltételei között szerepelt, hogy a gyorsút elkészülte után az utakat úgy kell helyreállítaniuk, hogy a kihordott jó minőségű kavicsot, stabilizált részeket, egyes esetekben beton táblákat nem szedhetik fel, hanem helyben kell hagyniuk. Bizonyos esetekben a földutakat továbbá vízelvezető-szikkasztó árokkal is ellátták, valamint talajmechanikai stabilizációt is végeztek.
Mint elhangzott, a kivitelező már elvégezte a helyreállítást, amelyről fényképfelvételek is készültek. A Kákafoktól Csabacsűd határáig tartó, kb. 7 km-es útszakasz az eredeti állapothoz képest jelentős fejlesztésen ment keresztül. A szélesség minden esetben 6-8 m, helyenként pedig a földmérő által kitűzött teljes szélességű.
Klimaj Attila útügyi referens a kivitelező felelős műszaki vezetőjével egy bejárást is tartott, és meggyőződött a helyreállításról. (Az érintett utakat a térképen a 15, 18, 19, 20, 21, 22 számok jelölik – szerk.)
Bezinai és Középhalmi út stabilizációja
A bezinai és középhalmi utak sorsát illetően rossz hírrel szolgált a város első embere. A pályázat hátteréről szólva elmondta, 2016. január 6-án pályáztak a felújításukra, a támogató határozatot azonban csak két és fél év múlva, 2018. szeptember 7-én kapták kézhez. Noha az önkormányzat közel 100 millió Ft-ot nyert a célra, és további 11 millió Ft önerőt tett hozzá, az összeg nem fedezte a megnövekedett piaci árakkal kalkulált költségeket.
A közbeszerzést ebből kifolyólag eredménytelennek nyilvánították, és újabb kört írtak ki. Az Integrál Építőipari Zrt. a bezinai út felújítására 124 millió Ft értékben tett ajánlatot, míg a Swietelsky Magyarország Kft. 239 millió Ft-ért vállalta a kivitelezést. A Középhalmi út esetében a cégek 86, ill. 83 millió Ft-ot irányoztak elő. Bár ezek az árak alacsonyabbak, mint a korábbiak, az önkormányzatnak 75 millió Ft önerőre lenne szüksége, amit nem tud vállalni.
A következő lépést a csökkentett műszaki tartalommal való újratervezés jelenti. Bezinánál az út kiszélesítésének elhagyásával, a komplett talajkivétellel és az elszállítás elhagyásával, a Középhalmi útnál pedig a süllyesztett szegény elhagyásával jelentős földmunka és egyéb költségek spórolhatók meg.
Babák Mihály előrevetítette, a legoptimistább becslések szerint legalább öt hónapnak kell eltelnie, hogy az ügyben megnyugtató döntés szülessen.
A 44-es városi átkelési szakasza
Az M44-es átadásával változhat a forgalom struktúrája, amit állami útról lévén szó, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. szabályoz. Úgy véli, komoly felújításra szorul ez a szakasz, mert nagyon rossz minőségű. Jelen állás szerint a kivitelező nagyon keveset szánna erre a célra, amit az önkormányzat nem tud elfogadni. Épp ezért levelet írtak Dankó Béla országgyűlési képviselőnek és a közútkezelőnek, abban bízva, hogy a 2020-as évi felújításokba betervezik a javításokat.
Jó hír ellenben, hogy elkezdődött az orosházi bekötő szakasz és a Szentesi út és az Integrál Zrt. telephelye közötti szakasz felújítása.
Forgalomszabályozás kérdése egyelőre még nyitott, mivel nem tudni, hogy a megnyílt M44-es milyen forgalmat fog generálni. Az önkormányzat szeretné a kamionforgalmat kitiltani, de még nem készültek el az erre irányuló terelőtáblák.
Virág Mihály, a Magyar Közút Nonprofit Zrt. megyei igazgatója az önkormányzat megkeresésére reagálva megfogalmazta, az M44-es autóút 2020. január 1-je előtt nem lesz díjköteles. A későbbi fejleményekről egyelőre nincs információjuk. A kamionforgalom direkt módon nem zárható ki a 44 sz. főútról, mivel jogszabály írja elő a nehéz teherforgalom főúton való közlekedését.
Az E-útdíj és a matricarendszer viszont meghatározott útvonalakra terelné a kamionforgalmat, ami a díjfizetéseket szabályozó Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NUSZ) érdeke is. Ígérte, amennyiben az első tapasztalatok azt mutatják, hogy a régi nyomon megmarad a tranzit teherforgalom, átterelő táblákat helyeznek ki.
Közlekedési lámpakérdés
Köztudott, hogy az elmúlt években a városon áthaladó 44-es forgalma olyan mértékben megnőtt, hogy Szarvas város önkormányzata kérte a közútkezelő beavatkozását. A lámpák kihelyezésének következtében csökkent a gyalogos balesetek száma, és lassult a forgalom, ezzel együtt megnőtt a párhuzamos utcák forgalma, valamint a várakozó autók által kibocsájtott kipufogógáz rontotta a közérzetet.
Valószínűsíthető, hogy az M44-es átadásával a gépjárműforgalom csökkenni fog, ami lehetővé teszi, hogy csökkenjen a közlekedési lámpák száma is. Erre hivatkozva az önkormányzat arra kéri az illetékes Magyar Közút Nonprofit Kft.-ét, hogy tesztelje a lámpák kiiktatásának lehetőségét, illetve a szokásokat figyelembe véve alakítsa át oly módon, hogy egyszerre segítse a biztonságot, és gyorsabb városi közlekedést tegyen lehetővé.
Mint elhangzott, tervezik a szentesi úti kerékpárutat folytatását az ott lakók biztonságos közlekedése érdekében. Ezzel párhuzamosan figyelik az ottani forgalom változását, és mérlegelik további lámpák, zebrák kihelyezését.
Egyéb
Szólt egy testületi javaslatról is, melynek részeként az önkormányzat ún. „szellemi inkubátorházat” létesítene a Szabadság u. 30. szám alatt. Az épület megfelelő kialakításához és felszereléséhez a képviselő-testület 5 millió Ft-ot biztosít.
Végül egy meghívót is átnyújtott. Október 5-én, 14 órakor egy könyvbemutatóra kerül sor a Lengyel-palotában. Az eseményen Kiszely-Tóth Anett munkáját, a Kastélykeringőt ismerhetik meg az érdeklődők, mely a szarvasi Bolza-család életét és munkásságát tárja fel.