A Szarvas Coop Zrt. 2019. év végén csatlakozott a COOP Szolnok cégcsoporthoz. Év elején az integráció első ütemében Békésszentandrás, Csanádapáca, Csabacsűd, Csorvás, Gádoros, Kondoros, Mezőkovácsháza, Nagyszénás, Tótkomlós, Orosháza, Újkígyós és Szarvas településeken megtörtént 12 élelmiszerbolt átvétele. Négy bolt esetén rögtön boltkategória-váltás is történ, a COOP Szolnok hálózata így 3 Szuper és 9 ABC kategóriájú üzlettel gazdagodott.
Elsőként a termékstruktúrák összefésülése történt meg. Ahol szükség volt rá, ott átrendezték az eladóteret, új árukiosztásokat dolgoztak ki és feltöltötték a polcokat, pultokat, hűtőket. Kiemelt figyelmet fordítottak arra, hogy erős és folyamatos frissáru kínálatot teremtsenek meg, különösképp a tőke- és baromfihúsra, a zöldség és gyümölcs kínálatra.
Alig történt meg az átállás, és az összeszokás, máris egy új helyzettel kellett farkasszemet nézni a Coop Szolnok vezetésének: kitört egy világjárvány, Magyarországon pedig bevezetésre került az eddig generációkra visszamenőleg ismeretlen vészhelyzet állapota. Erről, illetve az elmúlt hét végén a 65 év alatti és feletti korosztályok elkülönítésére hozott kormányrendelet végrehajtásának a tapasztalatairól kérdeztük Fekete Tibort, a COOP Szolnok Zrt., vezérigazgatóját.
– Ellentmondó hírek érkeznek a korlátozott vásárlási rend első napjairól. Mik a tapasztalatok a Coop Szarvason és környezetében működő boltokban?
– Az első néhány nap tapasztalatai alapján elmondhatjuk, hogy zökkenőmentesen sikerült átállni mind a boltoknak, mind a vásárlóknak az idősávos vásárlási rendre. Ehhez az is kellett, hogy a korlátozó intézkedések kihirdetését követően azonnal kidolgoztuk a bolthálózatra szabott intézkedési csomagot, egységes szombati nyitvatartást rendeltünk el (ez több boltnál hosszabbított nyitvatartást jelent), vasárnap pedig minden üzletünket zárva tartottuk. Délelőtt 8:50 órakor 10 perces technikai szünetet tartunk, ezzel szeretnénk segíteni a korosztályok közti gördülékeny váltást. A legtöbb üzlet arról számolt be, hogy nem volt fennakadás, vásárlóink együttműködőek, és több helyszínen a rendőrség vagy a polgárőrség munkatársai is segítettek a vevőknek az eligazodásba.
– Betartják a vásárlók a meghirdetett rendet, vagy kérni kellett-e valakit arra, hogy a számára engedélyezett idősávban jöjjön vissza?
– A kijárási korlátozást megelőzően is vezettünk be vevőink számára ajánlásokat, rendkívüli szabályokat, így talán már nem érte őket váratlanul az új rend, melyre sokan jó előre számítottunk már. Természetesen előfordul, hogy az új rendszabályokra fel kell hívni a figyelmüket, tájékoztatni kell róla őket. Ezt minden esetben megteszik bolti kollégáink. Ez egyáltalán nem áll távol a csapatunktól, hiszen a COOP – mint „a jó szomszéd” – mindig is a lakhelyhez közeli, személyes kapcsolaton alapuló vásárlások jól ismert lebonyolítója. Mondhatjuk, hogy kollégáink és vevőink napi találkozásaik során együtt készülhettek fel új korlátozások bevezetésére, nem ért senkit váratlanul. Célunk, hogy vásárlóinkat minél szélesebb körben tájékoztassunk minden fontos dologról, ezért internetes felületeinken is szinte valós időben adtunk ki közleményeket, felhívásokat, tájékoztató anyagokat, s válaszoltunk az ott felmerül kérdésekre.
– A jelenlegi helyzetben tapasztaltak-e valamilyen fennakadást a beszállítók részéről?
– A veszélyhelyzet kihirdetésétől kezdve már több hullámban tapasztaltunk hirtelen megnövekedett keresletet általánosan, és egy-egy termékre vonatkozóan is, melyet ez idáig sikerült kezelnünk. Fennakadások, átmeneti áruhiány előfordul bizonyos cikkekből, amely viszont nem különleges eset, ismerve azt a tényt, hogy nagyobb boltjainkban akár 8-9 ezer cikkelemmel is dolgozhatunk napi szinten. Az átmeneti fennakadások okát elsősorban nem a gyártói, vagy beszállítói oldalon kell keresni, hanem az adott termék iránti országos szintű, ugrászszerű, néha irreális mértékű keresletben. Az áruellátás biztonságát az is megalapozza, hogy boltjainkat a COOP saját logisztikai háttere, esetünkben a Tisza-Coop Zrt. látja el árualappal.
– Egy-egy termékkör esetében a hónap elején jelentkezett kiemelkedő kereslet után létrejött áruhiány, a határzárak és a Forint – Euro árfolyam romlása miatt egyes termékkörök esetében átmeneti drágulás érzékelhető. A fogyasztói árak ilyen tekintetben nem a kereskedők miatt nőnek. Igyekszünk, tompítani ezeket a hatásokat, de a beszerzési ár alatti értékesítés jogszabályban rögzített módon is tilos, így a gazdasági racionalitás mellett törvényi keretek miatt is korlátozottak a lehetőségeink.
– Változott-e a termékstruktúra az üzletben? Milyen termékekre fektetnek különös hangsúlyt a Coop részéről?
– Nem változtattunk a termékstruktúrán, de kiemelten kezeljük az alapvető élelmiszerek csoportját, és ennek árualapját. Mint eddig is, a Coop-ban most is nagy hangsúlyt fektetünk a frissáru kategóriára, a csirke- és tőkehúsra, a folyamatos zöldség és gyümölcs ellátásra, a tej- és tejtermékekre, a sütőipar termékeire. Törekvésünk, hogy minél szélesebb skálán elérhetők legyenek különféle kész- és félkész termékek, valamint szem előtt tartjuk az ételallergiával küzdő, vagy valamely összetevőre érzékeny vevőink igényeit, is így a „mentes” élelmiszerek széles körét kínáljuk továbbra is.
– Mit visznek a vásárlók?
– Ma már a vásárlói szokások több hetes változását tudjuk vizsgálni. Tapasztalatunk, hogy egyes bejelentések, hírek, vagy korlátozások bevezetésének hatására átmeneti jelleggel, pár napos időszakra, a szokásostól eltérő kereslettel szembesülhetünk. Ilyen volt a cukor, liszt, élesztő, fertőtlenítőszerek iránti kimagasló kereslet. Hosszabb távon azt látjuk, hogy az emberek az idő előrehaladtával kezdenek alkalmazkodni a megváltozott helyzethez, megtanulnak ezzel együtt élni, és megtapasztalhatták azt is, hogy nem merül fel a boltokban áruhiány. Jellemzőbbek voltak a nagyobb bevásárlások, az iskolába munkába járó vevők hiányában csökkent az alacsonyabb értékű kosarak száma. Hogy mindez hogyan fog hatni a húsvéti szezonális termékek keresletére, az már egy nehezebb kérdés, és egyelőre a jövő rejtélye.
– Tapasztalható-e spájzolási jellegű vásárlás?
– A veszélyhelyzet kihirdetésének időszakában megfigyelhető volt ilyen jelenség a hazai kiskereskedelemben. Az indokolt mennyiségen felüli liszt, cukor, élesztő, fertőtlenítőszer fogyást tapasztaltunk, továbbá az is jól látható volt, hogy húspultjainkból az otthoni fagyasztóládákba vándoroltak a termékek, mellyel vevőink hosszabb távra szerették volna biztosítani magukat. Ugyanígy megnövekedett kínálat jelentkezett például a tészták, konzervek, tej és tejtermékek és a pékáru iránt is. Ez azonban nem vált tendenciává, a helyzethez történő alkalmazkodással a kereslet mára a megszokott szintre állt vissza.
– Fertőtlenítőkkel sikerült visszatölteni a készleteket?
A vegyiáruk terén is magas cikkelemszámmal dolgozunk. Ennek köszönhetően üzleteinkben mindig elérhető volt valamilyen fertőtlenítőszer. Természetesen voltak és vannak is még „slágertermékek”, melyekből átmeneti, vagy tartós hiány keletkezett. Ilyenek a kézfertőtlenítő gélek, a hypó és az élesztők. Vevőinket minden csatornán arról tájékoztattuk, hogy a vírus elleni védelemhez tökéletes megoldások lehetnek a hagyományos szappanok, és a kevésbé ismert, néhányak által már elfeledett, a divatos termékekhez képest ráadásul kedvezőbb áru hagyományos általános fertőtlenítők is. Folyamatosak a beszállítások, jelen információink szerint jövő hét folyamán a fent említett 2-3 hiányosság is visszapótolható.
Miután Fekete Tibor vezérigazgatóval elkészült online interjúnk, a bevásárlásunkkal összehozva elmentünk az Alkotmány utca elején található ABC-be, hogy néhány képet készítsünk, ahol valóban azt tapasztalhattuk, hogy áruhiánynak nyoma sincs, az előírt biztonsági távolság tartható, az értékesítő térben dolgozó hölgyek pedig töltik fel áruval a polcokat, fertőtlenítik a felületeket. és szabadkoznak, hogy még nincs minden kirakva, jöjjek vissza később fotózni 🙂