Nem tudom, hányan szokták a fölöttünk zajló légiforgalmat figyelemmel kísérni, esetleg fotózni, de sokaknak talán fel sem tűnik, hogy eltűntek az utasszállítók az égről. Ahány ismerősömnek említettem, hogy alig járnak gépek, felnézett és azt mondta, tényleg, fel sem tűnt.
Én leginkább egy-egy unalmasabb focimeccsen ülve szoktam figyelni az eget, alkalmanként lőni egy-egy képet a gépekről, de annak már nem szoktam utánanézni, hogy mi is repül ott.
Korábban sem volt könnyű kondenzcsíkmentes égboltot nagytotálban fotózni, filmezni, hogy az 1988-as The tracker, avagy ahogy nálunk ment, Élve vagy halva című westernben, amikor Kris Kristoferson éppen haldoklott a préri közepén, az égen kondenzcsíkot húzott egy repülő.
Most még a chemtrailhívőknek is pihenjt vezényelt a koronavírus, ma még ők is nyugodtan kimehetnek a kertbe jó mély levegőket venni.
Korábban Keller Dáviddal, aki spotterkedik, azaz hobbija a repülők fotózása, már készítettünk egy rövid cikket a Belgrádba látogató Putyin felszerelését szállító gépekről.
Vagy tíz napja megkértem, tartsa már a szemét az égen, hátha látunk valami érdekeset. Aztán ez mindkettőnk számára bő egyhetes elfoglaltság lett.
Dávid elmondta, szinte csak áruszállító gépek mozognak az égen. A Wizz Air polgári működése szinte teljesen leállt, és átálltak a teherszállításra. Ezt alátámasztja Váradi József Wizz-vezér és Szijjártó Péter nyilatkozata, miszerint a Wizz gépei jönnek-mennek Kínába, hogy maszkokat, illetve több más cég felajánlását Magyarországra szállítsák. Ezek a gépek nem felettünk járnak, hanem jellemzően Ukrajna felől lépnek be a légtérbe.
Hogy ezeket honnan lehet tudni? A Flightradar24 alkalmazás nagyon sok információt elárul a felettünk levő gépekről. Dávid ennek segítségével, meg egy csomó, különböző helyről összeguberált infó, illetve a korábbi tapasztalatok alapján tudja összerakni, mi is történik felettünk.
Az elmúlt héten felettünk repült a világ harmadik legnagyobb és egyik legritkább gépe, egy AN124-es (bevezető képünkön), amiről lemaradtunk, pedig pont felettünk húzott át. Kínából jött, Budapestre tartott, közben Almatyban megállt tankolni. A géptípus legutóbbi látogatása során a Dubai Expóra szállította a magyar pavilont, ekkor sikerült lefotóznia Dávidnak a Liszt Ferenc Repülőtéren.
UPDATE: cikkünk megjelenése óta ismét felettünk járt az AN124-es, ezúttal sikerült Dávidnak elkapnia.
Így nézett ki az elmúlt hét top hárma Keller Dávid segítségével:
1.) Russian Air Force IL-76MD. A múlt vasárnap három is ment Belgrádba, és még aznap vissza, Moszkvába. Ami felettünk elrepült, egy hónap híján 30 éve, 1990 májusában gyártották. Konkrétan ez a gép szállítmányozott Putyinnak 2019. október 27-én, amikor legutóbb Budapesten járt, ezt szintén a repülőtéren kapta lencsevégre Dávid.
2.) A gép Dubaiból Budapestre tartott. Az Emirates SkyCargo felettünk repülő gépe március vége óta jár heti egy-két alkalommal. Amit eddig megoldottak napi egy utasszállító fordulójának a gyomrában, azt most a vírus miatt március 23-án leállt személyforgalom miatt másképp kell megoldani, mert a teherforgalmat továbbra is le kell bonyolítani.
3.) A Cargolux menetrendszerinti járata négyhajtóműves Boeing 747-es. Érdekesség, hogy amíg az utasszállítók alig közlekednek, a cargo járatok felértékelődtek és több jön-megy mint egy átlagos héten.
Fotók: Keller Dávid