A mai angolérettségin egy négy részből álló feladatlapot kellett kitölteniük a diákoknak, amire középszinten 180, emelten pedig 240 percük volt. A feladatlap olvasott szövegértési, nyelvhelyességi, hallott szövegértési és íráskészség részből állt.
Többek között testmozgás, multitasking, ittas madarak, egy villanyszerelővel folytatott beszélgetés részletei, egy régészeti felfedezés valamint egy különös nyelvű nigériai falu lakói voltak a feladatok témái.
A Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban 34 középszintű és 26 emelt szintű érettségiző volt. A végzős évfolyamból 27-en előrehozott vizsgát tettek már korábban. Az emelt szinten elért 60% nyelvvizsgát ad, tájékoztatott az adatokról Mészáros Tünde igazgatóhelyettes.
Három diák, Bontovics Petra, Filip Dániel és Szamosvölgyi Anna mellett megkérdeztük Bencsik Péter szaktanár véleményét is a mai érettségiről.
– Milyennek találtad a mai feladatsort?
Dani: A feladatok nehézsége az előző évekhez hasonló volt, viszont a feladatok érthetősége – várakozásaimhoz képest – könnyebbnek tűnt, hiszen kevés ismeretlen szóval találtam magam szemben.
Anna: Szerintem az idei feladatsor teljesen korrekt, barátságos volt. Természetesen voltak benne kicsit nehezebb feladatok is, amik megpróbáltatták a tudásomat, de összességében nekem tetszett, ha lehet ilyet mondani.
Petra: Én személy szerint nehéznek éreztem ezt a feladatsort, de nem az ismeretlen szavak és a feladattípusok, hanem inkább az idő beosztása miatt. Egy-két rész bonyolult mondatainak kibokozásához több időt használtam fel, és van, ahol már az átnézéshez sem volt időm.
– A nigériai faluról szóló részt hogy oldottad meg?
Dani: A szöveg figyelmes elolvasása közben aláhúztam az általam kulcsszavaknak titulált mondatelemeket. Ennek köszönhetően a hét állítás igazságtartalmának vizsgálata során könnyedén tudtam tájékozódni a bekezdések sorai között.
Anna: A szöveg szerencsére nem tartalmazott ismeretlen szavakat, így a megértése sem okozott nagy problémát. Többszöri alapos átolvasás után leírtam a véleményem szerinti helyes választ.
Petra: Én is a kulcsszavakra próbáltam összpontosítani. Ezeknek a segítségével próbáltam eldönteni, hogy igaz, hamis vagy talán ilyenről egyáltalán nem is olvastam.
– Mi volt a legnehezebb számodra?
Dani: Őszintén szólva igazán nehéz, kihívást jelentő feladatot nem tartalmazott az idei angol nyelvű írásbeli vizsga, viszont a nyelvhelyességi rész kitöltése során az idő nagy ellenségemnek bizonyult.
Anna: Nekem a nyelvhelyesség okozott problémát. Sajnos erre a típusú feladatsorra 30 perc áll rendelkezésünkre, ami számomra nem elegendő.
Petra: Számomra a legnehezebb feladatnak a nyelvhelyesség bizonyult, sokkal nehezebbnek éreztem a mostanit, mint az előző évieket. Sőt még az időre is nagyon koncentrálni kellett, hogy minden beleférjen.
– Milyen pályára készülsz? Kelleni fog-e az angol nyelv?
Dani: Tanulmányaimat turizmus-vendéglátás szakirányon kívánom folytatni, tehát az elkövetkezendő iskolai években, valamint a karrierem építése során is nagy szükségem lesz az angol nyelvre.
Anna: A marketing és a kereskedelem felé szeretném venni az irányt. Véleményem szerint a mai világban mindenhol előny a nyelvtudás, ezért én is szeretném magam fejleszteni ezzel kapcsolatban.
Petra: Egészségügyi-orvosi szakirányon szeretném folytatni tanulmányaimat. Természettudományos tantárgyak, amik inkább lekötnek. De ha valaki angolul tud, az sose hátrány, hisz bárhová kerül, a legtöbb helyen megértik, és mostmár a nyelvvizsga is kötelezőnek számít.
Bencsik Péternek is feltettük a kérdést, szaktanári szemmel milyennek találta a mai angolérettségit:
“Az idei középszintű érettségi jól illeszkedik az előző évek feladatainak sorába. Nagy meglepetés nem érhette a vizsgázókat, hiszen a feladattípusok adottak, ott nincs nagy mozgásterük a vizsga összeállítóinak. A változatos témaválasztás mindig jellemző az angol érettségi feladatokra, az informatív cikkek mellett idén sem maradtak ki a vicces és az érdekes történetek.
A mindig ’pontszerző’ olvasott szövegértés nagyon egyszerű, bemelegítő szintű feladattal indult, de később akadtak elgondolkodtató kérdések, melyek a gyengébb szókincsű tanulóknak okozhattak fejtörést. A nyelvhelyesség is valamennyivel nehezebb volt az átlagosnál, itt pont a legegyszerűbben megoldható feladattípus maradt ki. A hallott szövegértésnek is felfelé mutató íve volt, mind a beszédtempót, mind pedig a feladat nehézségét tekintve. A kellemes meglepetést egyértelműen az íráskészség szolgáltatta, kimaradt ugyanis a klasszikus, hirdetésre való jelentkezés, ezúttal mindkét levelet egy-egy barátunknak kellett írni, ráadásul a témák is ideálisak voltak egy gimnazista számára.
Ami meglepett egy kicsit, hogy az összpontszámot nem kerekítették valamerre, ezért most – a 33 pontos szóbeli vizsga elmaradásával – az eredményeket 117 pontból fogják számítani.
Összességében elmondható, hogy a korábbiakhoz képest kicsivel nehezebb feladatokat kaptak az idén érettségizők, de csak pont annyival, hogy ezt észre se vegyék azok, akik az évek alatt jól felkészültek.”
Köszönjük Daninak, Annának és Petrának, valamint Bencsik Péternek és Mészáros Tünde igazgatóhelyettesnek a segítséget cikkünk elkészítéséhez.