Menu
in ,

Infoérettségi: Kányádi Sándortól az adatbáziskezelésig

Érettségizők a Vajdában (Fotó: Bencsik Ernő)

Érettségizők a Vajdában (Fotó: Bencsik Ernő)

A Vajda Péter Evangélikus Gimnáziumban idén huszonnyolcan érettségiztek informatikából, de a tavaly előrehozott érettségi vizsgát tett tanulókkal együtt megint az informatika a legnépszerűbb választás, ugyanis a 93 végzősből 41 tanuló ebből vizsgázott.

A műszaki irányban tovább tanulóknak a matematika mellett tökéletes választás. A más irányt választóknak is nagyon sok helyen elfogadják felvételi tantárgyként és a gyerekek tisztában vannak vele, hogy az informatika a későbbi életükben is jól használható, értékes ismereteket ad számukra.

A gyakorlati vizsga négy részből áll: szövegszerkesztés, prezentációkészítés vagy webszerkesztés, táblázatkezelés és adatbáziskezelés. Pontos leírást valamint mintát kapnak és az utasítás alapján kell a nyers szövegből létrehozniuk a megoldást.

A 41 diákból Brachna Dzsesszikát, Klimaj Fruzsinát és Opauszki Katát kérdeztük, hogy sikerült az érettségijük.

– Milyen feladatokra számítottál?

Dzsesszika: Ilyen feladatokra számítottam, a kérdés csak az volt, hogy az idei érettségiben prezentáció vagy weblapkészítés lesz, szerencsére prezentáció készítés volt.

Fruzsina: Hasonlókra, mint amiket órán, illetve otthon gyakoroltunk. Reménykedtem benne, hogy nem a legnehezebb feladatokat kapjuk.

Kata: A típusfeladatokon belül mindig kérdéses, hogy prezentáció készítés vagy weblapszerkesztés fog-e szerepelni. Én idén a weblapkészítésre számítottam, így kicsit meglepetésként ért, hogy prezentációval kapcsolatos feladatot kaptunk.

– Hogyan készültél az infoérettségire?

Dzsesszika: Több érettségi sort megcsináltam az előző évekből.

Fruzsina: Rendszeresen csináltam a régebbi évek feladatsorait, illetve tanári segítséggel.

Kata: A korábbi érettségi sorok feladataival gyakoroltam, emellett a fakultáción Edina néni által  kijelölt feladatokat is megoldottam.

– Volt-e olyan kérdés, ami számodra meglepetés volt?

Dzsesszika: Volt egy két kérdés, amire nem emlékeztem, hogy hol találom meg, de szerencsére volt időm, szóval meg tudtam keresni.

Fruzsina: Igen, leginkább azért, mert hirtelen nem tudtam annál a kérdésnél, mit kell csinálni, de végül csak beugrott.

Kata: A feladatsoron belül volt egy-két részfeladat, amely ritkábban szokott előfordulni, szerencsére az órákon már megoldottunk hasonlókat.

Megkérdeztük Hortobágyiné Csizmadia Edina szaktanárt, hogy tanári szemmel hogy nézett ki a mai feladatsor.

– Szövegszerkesztésből Kányádi Sándorról kellett egy 2 oldalas dokumentumot megszerkeszteniük a nyers szöveg, a leírás és minta alapján. Semmi különleges nem volt benne, ugyanazokat az évek óta ismétlődő tudáselemeket kellett használni, amiket gyakoroltunk.

A prezentációkészítés, webszerkesztés és grafika témakör számonkérése minden évben változó: hol prezentációt, hol weblapot kell készíteni, viszont képszerkesztést mindig kell alkalmazni. Idén egy fodrászszalon bemutatása volt a prezentációs feladat, melyben a szalon logóját kellett megszerkeszteniük a diákoknak a pontos minta alapján. Véleményem szerint itt is azt kapták a vizsgázók, amire készültünk, nem volt meglepetés a feladat.

A harmadik feladatrész a táblázatkezelés. Itt a tanulóknak már bizonyos matematikai készségekkel, logikával is rendelkezniük kell. A feladat szerint egy gimnáziumba beiratkozó új tanulók pólórendeléseit kellett kezelni, összesíteni, kiszámolni a kért dolgokat, kikeresni megadott tanulókat.

Az utolsó feladattípus az adatbázis kezelés. Általában ezt és a táblázatkezelést tartják legnehezebbnek a tanulók. Az Országos Kéktúra egy szakaszának településeiről és a túrát teljesítőkről kellett létrehozni egy adatbázist és kikeresni a feladatban kérdezett elemeket.

– Én azt gondolnám, hogy ezt a tárgyat rázta meg legkevésbé a távoktatás bevezetése. A korlátozások hogy érintették az informatikát? ?

– Szerintem informatikából nagyon jól kivitelezhető ez az online oktatás. Természetesen, mindig kell megfelelő segédeszközöket (film, élő óra, messengeres gyorssegély képernyőképeket oda-vissza küldve stb.) adni.

A digitális oktatás kezdetén már éppen az ismétlés következett a végzős diákoknak. A közvetlenül érettségi előtt álló csoportokban mindig kevés az idő, még akkor is, amikor „rendes iskolában” vagyunk. Tartottunk élő órát is, de jellemzően felvettem filmeket a feladatmegoldásról. Ezt a módszert szerették a legjobban, mert önállóan dolgoztak és csak akkor használták a filmet, amikor megakadtak vagy ellenőrizni szerették volna a megoldásukat.

Azt gondolom, hogy a tanulók magabiztosabbakká váltak a programok kezelésében, hiszen kénytelenek voltak maguk megkeresni az adott funkciókat és a feladatok megoldására rájönni önállóan, a film iránymutatása alapján.

Hétfőn még három tanulónk megy emelt szintű érettségi vizsgára informatikából. Ők mindhárman már rendelkeznek középszintű előrehozott érettségi vizsgával. Egyikük Seregélyes Viktória, aki idén az informatika OKTV országos döntőjébe jutott informatika tantárgyból.

Szurkolunk nekik!

Hátra vannak még a földrajz (13 fő), a biológia (közép – 8 fő, emelt – 6 fő), a kémia (emelt – 2 fő), az ének (emelt – 1 fő), a fizika (6 fő), olasz (3 fő) és a szlovák (2 fő).

Köszönjük a válaszokat Dzsesszikának, Fruzsinának és Katának és , a segítséget Hortobágyiné Csizmadia Edinának, Bencsik Ernőnek a fotókat, és Mészáros Tünde igazgatóhelyettesnek a koordinációt!

Exit mobile version