Folytatjuk a járvány alatt, illetve az azt követő turizmusról írt cikksorozatunkat. Bukovinszky Bélával készült cikkünket már olvashatták, most Mihály Mariannak, a Körös-menti Turisztikai és Kulturális Egyesület titkárának tettük fel kérdéseinket.
Mariann megfogalmazása szerint égtek a telefonvonalak, dömpingszerű foglalási hullám érkezett a lazítások bevezetésekor, hiszen mindenki belföldön szerette volna bebiztosítani a nyaralását, miután a kifelé irányuló turizmus elég bizonytalan lábakon állt, és még áll mind a mai napig. Ehhez a kormány apróbb támogatást nyújtott azzal a rendeletével, amiben szabályozta, hogy a vendégeknek december 31-ig nem kell idegenforgalmi adót fizetniük. A szállásadóknak ha nullásan is, de be kell vallani, amit az önkormányzatok most az államtól tudnak majd lehívni.
Az eddigi évekre az volt a jellemző, hogy napi szinten 2-3 ajánlatkérés érkezett, amikor nem találtak szállást a környéken. Most ez a szám 15-20-ra változott, ezzel az iroda ilyen irányú forgalma is a többszörösére nőtt. Megtelt a Körös-mente, fogalmazott. Ma már úgy érdeklődnek a vendégek, hogy mikor van 2-3 éjszaka szabad kapacitás a környék valamelyik szálláshelyén.
Milyen változást hozott ez a napi rutinjukba, tettük fel a kérdést a TDM titkárának. Több törődést tudnak adni, igény szerint egyedi programsorokat tudnak összeállítani számukra, érkezett a válasz. Irodaszinten nagyon megnőtt a természetjárás, az aktív turizmus irányába az igény. Túratérképet kérnek, húszasával viszik a kerékpárokat. Tavaly összeállították a gasztro- és túratérképüket, amit folyamatosan frissítenek, ezzel is igyekeznek a helyi vendéglátóhelyekre irányítani a turistákat.
A fő munkatársak mellett, szezonban nagy segítséget jelent a diákok nyári foglalkoztatása, hiszen ilyenkor megnövekedett feladataik igen sokrétűek: színházjegy értékesítés, bérelhető kerékpárok kiadása, vendégelégedettség mérése kérdőívezéssel a város különböző pontjain, a főbb turisztikai célpontoknál, szálláshelyközvetítés, vendégtájékoztatás stb.
– Az lenne a cél, hogy a szállásadók túllépjenek azon, hogy csak szállásadók maradjanak, segítsenek a vendégeknek a nyaralásuk alatt programokat találni. Ehhez jó támpont lenne a TDM imázskiadványa, és többi tájékoztatója, de sokan ezt még nem teszik ki az asztalra – mondta Mihály Mariann.
A helyi attrakciókat, programokat, eseményeket folyamatosan népszerűsítik saját weboldalukon, Facebook-oldalaikon (Szarvas Turizmus, Körös-menti Turisztikai Egyesület), mellette heti és havi hírlevél formájában továbbítják a helyi és megyei sajtó felé is az információkat, mert mérhetően nagyobb érdeklődést mutatnak a turisták ezeken keresztül is.
A turisztikai egyesület működésének 2012-es kezdete óta elmondható, hogy a szervezet olyan eredményes minőségi és szakmai munkát végez, aminek köszönhetően komoly, olykor félmilliós nagyságrendben tudnak televíziós megjelenéseket ingyen lekötni, ami kifejezetten a lobbitevékenységüknek köszönhető. Ezeknek az évek alatt kialakult szakmai kapcsolatoknak köszönhetően már nagyon sok anyagi forrást tudtak megspórolni a térségi marketing büdzséjéből, így a megmaradt keretet más hasznos turisztikai fejlesztésekre tudták, tudják fordítani.
A szezonra visszatérve elmondta, arra számítanak, hogy az kitolódik.
– A nyár teljes kapacitáson ment, de már folyamatosan érkeznek az őszi időszakra az érdeklődések. Most inkább a kisebb létszámot befogadni tudó szálláshelyeket keresik – árulta el a TDM titkára, de állítása szerint az országos partnerszervezetektől érkező hírek alapján nincs mindenhol így.
Üröm az örömben, hogy az a reménye nem vált be, hogy a mennyiség nem fog a minőség rovására menni, de tévedett. Az eddig megszokott és megismert vendégkör kicsit felhígult.
– Mindenkinek az agyára ment a bezártság. Olyan elvárásokat fogalmaznak meg, ami nem függ össze a vírussal – fogalmazta meg zárásul tapasztalatait, de bízik abban, hogy ez változni fog.