Egy ideje nem drónozunk… vagy ha igen, nem nagyon mutogatjuk a képeket senkinek, viszont kényszerűségből feltaláltuk a mélységi drónozást.
Többszöri halasztás után január 1-én kijött a dróntörvény. Sokáig vajúdtak a hegyek és egeret szültek. Azt vártuk, hogy a magyar dróntörvény legalább köszönőviszonyban lesz az Európai Unióba elfogadottal. Ott a játékkategória határa 250 gramm. Itt 120-ra sikerült kimatekozni. 100 milliós bírság a rosszalkodóknak. Viszont repülni még mindig nem lehet, mert nincsenek meg a feltételek.
A közelmúltban megláttam Fabó Balázs egy képet, és ráírtam, hogy nagyon jól sikerült, mivel és milyen beállításokkal készítette. Balázs 16 éves, a GFE Békési Szakképző Iskolájába jár, ahol mezőgazdasági gépésztechnikusnak tanul. Beszélgetésünk során nyilvánvalóvá vált, hogy nagyon jó helyen kezdtem el kérdezősködni. Balázs szakértője a témának, ami a hobbija is.
Mit lehet most, tettem fel a kérdést Balázsnak, illetve mit kell majd tennünk ahhoz, hogy szabályok szerint repüljünk… ha egyszer összeállnak végre a csillagok a törvénykezési oldalon.
Mik az Európai Unió-s szabályok?
Az EU szabályozási normája szerint a tagállamok az EU-s szabályoknál szigorúbb szabályokat hozhatnak, de azzal ellentéteseket nem.
A drón hivatalos megnevezése pilóta nélküli légijármű (unmanned aerial vehicle (UAV)) amely önálló vagy távirányítással történő üzemelésre képes.
A drónokat csoportokba osztályozták: játék, nyílt, sepciális és engedélyköteles.
A játék drónok 250 gramm alatti tömegűek, és adatrögzítővel, például kamerával fel nem szereltek, továbbá a távpilótától legfeljebb csak 100 méterre képes eltávolodni. Ezekre nem kell semmilyen engedély.
A hobbi drónos és ipari felhasználó a nyílt kategóriába tartozik. A nyílt kategória alapkövetelménye, hogy a drón legfeljebb 120 méterre távolodhat el a föld legközelebbi pontjától, továbbá a távpilótának segédeszköz, például távcső nélkül folyamatosan látnia kell a drónt. Embertömeg felé repülni tilos és kerülni kell a NO-Drone zónákat. A kategórián belül A1, A2, A3 alkategóriát különböztetünk meg attól függően, hogy milyen osztályú a drón. Ezt a későbbiekben a gyártóknak kell jelölni: C0, C1, C2 vagy C3, illetve milyen közel működtetjük a külső személyekhez.
Speciális kategóriába tartozik a 25 kg feletti drónok. Ezeket általában a működtetés során nem látjuk szemmel. Több kilométeres vezetékek ellenőrzésére, autópályák vagy más létesítmények felmérésére használják. Ebben a kategóriában művelettípustól függően bejelentés vagy engedély beszerzése szükséges. A bejelentést az Innovációs és Technológiai Minisztérium felé kell megtenni, illetve az engedélyt is ettől a szervezettől kell kérni.
Engedélyköteles kategóriába azok tartoznak, amelyek embertömeg felett repülnek, illetve áru- vagy személyszállítást, esetleg mezőgazdasági permetezést végeznek. Ezekhez komoly követelményeket kell teljesíteni az ilyen típusú műveletek végrehajtásához.
Minden olyan drónt regisztrálni kell, amelyre az alábbiak közül bármely feltétel igaz:
- az EU irányelvek szerint nem sorolható a játékok közé vagy
- meghaladja a 250 grammot vagy
- rendelkezik adatrögzítővel vagy
- a távpilótától messzebbre repül mint 100 méter.
A drónra felelősségbiztosítást kell kötni. El kell végezni egy online drónpilóta képzést, és amennyiben megfeleltünk, az online vizsgán kapunk egy kódot amiről be lehet azonosítani a pilótát. 2021-től a MyDroneSpace appot kell használni a repüléshez. Lakott terület felett csak légtér engedéllyel szabad, azon kívül viszont elegendő csak az appot használnunk.
Ehhez képest milyen eltérések vannak a magyar szabályozásban?
Annyi az eltérés, hogy 120g-ra módosították a regisztrációhoz kötött súlyt.
Hogy lehet most szabályszerűen repülni?
- Regisztrálni kell a drónt és az üzembentartót.
- El kell végezni a drónpilóta képzést.
- Felelősség biztosítást kell kötni a gépre.
- Eseti légtér engedély kell kötni amennyiben lakott területen belül repülünk.
- A MyDroneSpace appot használni kell.
Milyen vizsgát kell letenni?
A1/A3 alkategóriának megfelelő vizsgát kell tenni. Az online vizsga sikeres letételét követően úgynevezett kompetencia tanúsítvány kerül kiállításra, ezzel igazolhatják képesítésüket.
Az uniós szabályozás szerint alapkövetelmény egy 40 feleletválasztós kérdésből álló vizsgán való megfelelés, amely az alábbi témakörből áll:
- repülésbiztonság
- légtérkorlátozások
- légiközlekedés szabályozása
- emberi teljesítőképesség határai
- operatív eljárások
- általános UAS ismeretek
- magánélet tiszteletben tartása és az adatvédelem
- biztosítás
- védelem
Azoknak a távpilótáknak, akik a Nyílt kategóriában működtetik a drónt, de a feladat jellegéből adódóan az A2 alkategóriába tartoznak, úgynevezett kiegészítő képzést kell elvégezni és vizsgázni is kell.
A képzést itt lehet elvégezni: http://www.kti.hu/dron-tajekoztato/
Ha a vizsga megvan, milyen kérelmeket és hova kell benyújtani?
UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele természetes személy esetén: https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/dokumentum/202887
UAS üzembentartó nyilvántartásba vétele jogi személy esetén: https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/dokumentum/202871
UAS nyilvántartásba vétele természetes személy esetén: https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/dokumentum/202855
UAS nyilvántartásba vétele jogi személy esetén: https://www.kozlekedesihatosag.kormany.hu/hu/dokumentum/202839
Eseti légtér kérelem: https://legter.hu/szolgaltatasaink/eseti-legter-igenyles/
Zárásként: Az új Tisza-híd építése előrehaladásának bemutatására sajtótájékoztatóra érkezett meghívó, ami annak rendje és módja szerint meg is történ. Mielőtt előkerültek a drónok, a fák csúcsát súrolva, de mindenképp drónozási magasság alatt elhúzott felettünk egy Kecskemétre tartó katonai(?) gép.
A repülési irányból az volt vélelmezhető, hogy ők is a hidat szerették volna megtekinteni. Aztán előkerült a kormányzati média képviselőjének a táskájából is egy drón, és meg is reptette. Még jó, hogy nem fordult vissza a gép, különben tényleg veszélyes helyzet alakulhatott volna ki.