Hétfőn elkezdődtek az érettségi vizsgák országszerte, így Szarvas két középiskolájában, a Vajdában és a Székelyben is.
Tavaly rögtönzött módon zajlott a diákok első nagy megmérettetése, mindenki azt remélte, hogy az idén már a szokásos körülmények között tudnak számot adni eddigi tanulmányaikról, de az élet ismétlésre ítélte a rendszert.
Az elméleti vizsgák mikéntjéről Kitajkáné Szántai Máriát, a Vajda Péter Evangélikus Gimnázium igazgatóját kérdeztük.
Hogy indult a vizsgaszezon a Vajdában?
Az idei érettségi vizsgák ismét rendkívüli szabályokkal zajlanak. Külön kormányrendelet szabályozza a szokásostól eltérő teendőket. A legfontosabb szabály, hogy minden tantárgy írásbeli vizsgája lebonyolításra kerül, a szóbeli vizsgák viszont kevés kivételtől eltekintve elmaradnak.
Az írásbeli vizsgák megkezdődtek, intézményünkben 73 végzős vizsgái zajlanak a napokban. Első napon feldíszített főbejárattal, ajándékkal vártuk a végzősöket. A vizsga után néhány felvétel is készül, ami bekerül az iskola ballagási filmjébe, amit a hétvégén már láthatnak a helyi tv műsorán.
A középszintű vizsgák az iskolában, az emelt szintű vizsgák pedig Orosházán, illetve Békéscsabán kerülnek lebonyolításra. A vizsgákon a járványügyi szabályok betartása kötelező. Belépéskor kézfertőtlenítés, hőmérséklet ellenőrzés. Tanárok számára végig kötelező a maszk viselése, a vizsgázók számára csak ajánlott. A távolságtartás biztosítására a vizsga előtt és közben is ügyelni kell, így egy teremben maximum 9 vizsgázó került elhelyezésre. A vizsgát alapos fertőtlenítés és takarítás előzte meg, amit minden nap, a vizsgák között megismétlünk.
Milyen rendben zajlanak az érettségik?
Ezen a héten a magyar, matematika, történelem, angol és német vizsgák zajlanak, jövő héttől pedig az egyéb tárgyak. Iskolánkban kémia, földrajz, biológia, informatika, ének, fizika, mozgóképkultúra és szlovák nyelv érettségi kerül megszervezésre május 21-ig. Az írásbeli dolgozatok kijavítása után a tanulóknak két nap lesz lehetőségük a dolgozatok megtekintésére.
A tegnapi sajtóban többféle vélekedést olvashattunk a szóbelik elmaradásáról. Hogyan fogadták itt a diákok ezt?
A szóbeli vizsgák elmaradása vegyes érzéseket kelt. Van, aki megkönnyebbülve vette tudomásul, hogy hamarabb lezárul a vizsgaidőszak, de sokan hiányolják, mert a tanulók többsége javítani szokta ezen az írásbelin megszerzett eredményét. Lesz szóbeli vizsga azokból a tárgyakból, ahol nincs írásbeli, így például a hittanból vizsgázók számára, valamint testnevelésből is. Továbbá azok a diákok is kaphatnak javítási lehetőséget, akik a középszintű írásbeli vizsgán nem érték el az elégséges szintet. Reményeink szerint erre senkinek nem lesz szüksége. A szóbeli vizsgák után kerül sor a bizonyítványok átadására, terveink szerint ünnepélyes keretek között, a templomban, szülők és családtagok jelenlétében.
Megkérdeztük dr. Laukóné Adamik Edit szaktanárt, ő hogy látta a tegnapi kérdéssorokat.
A 2021-es májusi magyar nyelv és irodalom középszintű írásbeli érettségi a várakozásoknak megfelelően tanulóbarátnak nevezhető, amolyan “karantén érettségi”.
A feladatok megoldására a szokásos módon 240 perc állt a tanulók rendelkezésére, az első 90 percben megoldandó rész tartalmazta a szövegértést, illetve az érvelést és a gyakorlati szövegalkotást, az utóbbi kettő közül egyet kellett választaniuk. A második részben is két feladat közül választhattak: műértelmező vagy összehasonlító elemzést kellett készíteniük.
A szövegértésben Adamikné Jászó Anna Miért voltak nagyok 1848 szónokai című írásához kapcsolódtak a kérdések. A szöveg témája, nyelvezete, lineáris gondolatvezetése jól értelmezhető volt a tanulók számára, a hozzá kapcsolódó kérdések is a négy év alatt tanult leíró nyelvtani, stilisztikai és retorikai ismereteikhez igazodtak.
Érvelni a videójátékok és a hagyományos társasjátékok népszerűsége mellett vagy ellen kellett, amely téma jelen van a tanulók mindennapjaiban, így nem volt nehéz a válaszadás sem. Választható volt az érvelés helyett a hivatalos levél, jelen esetben kérvény írása. A tanulók többsége az előbbit tartotta testhezállóbbnak.
A műértelmező szövegalkotásban az első választható feladat Mikszáth Kálnám Szücs Pali szerencséje című novellája volt, amely A jó palócok című kötetében található, és a gimnáziumi törzsanyag része középszinten, tehát mindenki számára ismert. Az elemzéshez megadott szempontok a cím és a tartalom kapcsolata, a narráció, a főszereplő személyiségváltozásának bemutatása volt, amelynek megoldása már igényelt némi jártasságot az irodalmi művek elemzésében.
Az összehasonlító elemzésben is a magyar irodalom két klasszikusa, Arany János és Tóth Árpád versei szerepeltek.
Az érettségit megelőző 6 hónapban szinte végig online formában készültek a tanulók a megmérettetésre, azonban a jó technikai feltételek és a rendelkezésre álló digitális tananyagok segítették ezt a munkát.
Bizakodom benne, hogy a “könnyűnek” ítélt idei magyar érettségi a javítás után is igazolni fogja ezt.
Így élték meg a diákok a hétfői vizsgát: Szabó-Mravik Szabolcs, Grund Patrícia Ella és Kalmár Vanda válaszolt a kérdéseinkre.
Mennyire találtak bele a tételsor összeállítói a várakozásodba? (Kire, mire számítottál? Kit, mit választottál?)
Szabolcs: Szerintem a magyar idén barátságosra sikerült. Jó volt a szövegértés is, és számomra kedvező volt az érvelés is. A Mikszáth novella szerintem jó választás volt.
Ella: Emelt szinten reménykedtem, hogy tekintettel Pilinszky János születésének 100. évfordulójára, őt kapjuk majd témának. Sajnos ez a gondolatmenet nem vált be, de az évszakok, mint irodalmi toposzok, nagyon jó témának bizonyult.
Vanda: Nekem nem voltak konkrét várakozásaim, és igazán abban sem reménykedtem, hogy a helyzetre való tekintettel barátságos témákat fognak választani, hiszen ezeket a tételsorokat már jó előre kisorsolják az összeállító pedagógusok. Mindezek ellenére azonban csalódnom kellett, de szerencsére teljesen pozitívan. Az előző évekkel ellentétben véleményem szerint rettentő jól sikerült összerakni ezt az érettségit. A szövegértés szerintem teljesen jól követhető volt, a téma kellőképpen tényszerű és ismerős lehetett a tanulóknak, és a feltett kérdések sem voltak túl kacifántosak, csak pont amennyire azt kell :). A gyakorlati szövegalkotásnál én az érvelést választottam, ahol a videójáték és a társasjáték “menőségének” összehasonlítása szerintem nagyon jó téma a mi korosztályunknak. Végül a műelemzésnél sem kellett kétségbe esni a tanulóknak, hiszen mind Mikszáth Kálmán novellái, mind Arany és Tóth Árpád versei ismerősek lehettek a diákok számára.
Milyen nehézségeket okozott az online felkészülés?
Szabolcs: Fájt a fejem a sok képernyő nézéstől, meg nehezebben vettem rá magam a tanulásra.
Ella: Teljes mértékben elvesztettem a motivációt. Még a számomra kedves tantárgyak tanulásához, ismétléséhez is nehezen tudtam hozzáfogni, amely tantárgyakat pedig nem szerettem, még rosszabb volt a helyzet.
Vanda: A legnagyobb nehézség számomra is a motiváció elvesztése volt. A tanáraink ugyan próbáltak, gyakran erejükön felül is mindent megtenni, hogy segítsék a felkészülésünket, de sajnos ez nem mindig volt elég. A személyes felelések, dolgozatok, számonkérések nekem nagyon hiányoztak.
Maga a téma, vagy az egyes feladatokra fordítható idő beosztása igényelt nagyobb odafigyelést?
Vanda: A téma nem igazán, az órát viszont próbáltam többször ellenőrizni, de a különböző részidőknél a felügyelő tanárok is mindig szóltak nekünk.
Miután leellenőrizted a válaszaidat, hogy érzed, hogy sikerült?
Szabolcs: Szerintem jó lesz.
Ella: Természetesen volt olyan feladat, ahol bizonytalan voltam a válaszaimban, de remélem a legjobbakat.
Vanda: Bizakodom, remélem a legjobbakat, és próbálok a következő feladatra koncentrálni, nem pedig az esetleges hibákon keseregni, rágódni.
Túl a magyar érettségin változott-e a hozzáállásod a többi érettségi tantárgyat illetően, amelyek még előtted állnak?
Szabolcs: Nem.
Ella: Sokkal nyugodtabb vagyok most, hogy a nehezén túl vagyok.
Vanda: Valamennyi megnyugvást bizonyosan ad, de az igazán nagy kövek a holnapi matematika és a szerdai emelt történelem után fog legurulni rólam.
Már a matek tételsort oldják az érettségizők. Holnap erről is szeretnénk beszámolni.
Fotó: Bencsik Ernő