Az idei nyári színház sem maradhatott Fővárosi Nagycirkusz produkciója nélkül, amelyre a közönség nagy érdeklődést mutatott. A hétfői ingyenes próbára is és a keddi jegyes előadásra is minden szék – a pótszékek is – gazdára találtak. Az előadás Dinasztiák főcímmel és Cirkusz Express alcímmel volt látható. Rendezői: Füzy Anita és Kranitz Krisztián, akik az egyik lélegzetelállító számban is megmutatták magukat. Az Ezüsthegy megálló Silver Power (erőemelő szám) mesteri, ámulatba ejtő, elegáns, méltóságteljes, mind megjelenésben, de főképpen produkcióban. Az egyik olyan szám volt, amelyben a partnerek a bizalom, az összetartozás művészetét is érzékeltették.
A Dinasztiák cím arra utalt, hogy sok esetben több generációra visszavezethető artisták fellépését tette lehetővé a műsor. Magyar cirkuszi dinasztiák artistái mutatták meg tudásukat, a cél az volt, hogy a pandémia miatt kialakult helyzetben a Fővárosi Nagycirkusz segítse a magyar artistaművészeket.
Az este kerete: a Cirkusz Express, amely robog, kalauza Maka Gyula, aki a filmen minden megállónál kezelte a felszállók jegyeit, amit a fellépők kaptak a műsorszám után. Összekötő műsorszámként többször a színpadon is találkoztunk Maka Gyulával.
A megállók nevét a produkciók témái ihlették. – A Fordított világ megálló a handsand szám, Kutyafalva a nyolc uszkárt bemutató kutyaszám.
Fényváros megálló, egy kötélszám, melyben két fiatal artista, akik ruhájába épített fényekkel a kötél tetején nem mindennapi látványt nyújtottak, szinte sötétben dolgoztak. A Szerelemállomás egy fiú és egy lány gurtnin mutatta meg az összetartozás művészetét. Mind a kötélszámban, mind a gurtnin dolgozó páros, olyan gyakorlatot mutattak meg, amelyben az artisták bátran bíznak társukban. A bizalom, a koncentráció, az egymásrautaltság mindig csodálatos érzés a nézőnek is, mert nem csak a szemet gyönyörködteti, de hat a szívre is. De ez elmondható a Szaltósziget megállóról is, ahol egy csoport mutatta meg, a szaltók lélegzetelállító világát, hármas, négyes szaltókat ugorva vagy öt ember tetejére egy hatodik ugrik. Ez is a feltétlen bizalom, a pontosság, a koncentráció bemutatása egy manézson kívüli környezetben, ahol minden tiszta, de itt a fényre bogarak sokasága repked, érzik a levegő mozgását, mindenképpen óriási koncentrációt igényel.
Illuzionista számot még nem láttunk Szarvason, ezúttal a Megfoghatatlan világ megállónál egy illuzionista a táncos lányokat különböző dobozokba téve elvarázsolta, karddal szurkálta, majd épségben visszavarázsolta őket. Az Óriáskarika (cyr kerék) is nagyon látványos, különleges produkció, egy olyan fiút mutatott meg, aki rajong a csinos lányokért, ebben két táncos lány segítette. Az egyikük szarvasi lány, Litauszky Enikő volt. Bohócok is szórakoztatták a nézőket több számban csaltak mosolyt az arcokra.
Voltak magányos számok is, gurtnin egy fiatal artista lányt láttunk, szintén egyedül lépet fel a zsonglőr, aki labdákkal és buzogánnyal kápráztatott el minket.
A leírtak csak ízelítő abból a műsorfolyamból, amit kaptunk az artistáktól, a fellépők pedig a közönségtől. Majdnem minden műsorszám egy történetet meséltek el az artisták, ami azt a törekvést is mutatja, hogy az artistaművészet és a színház ötvöződik, számaikkal közölni szeretnének valamit, különleges testbeszédükkel fejeznek ki érzelmeket. A mai cirkusz a látvány és az érzelem művészete.
Hihetetlen élmény a jelenlévőknek, páratlan tudás, gyakorlás, koncentrálás a fellépő artistaművészeknek. Az előző évben az előadás elmaradt a felhőszakadás, villámlás miatt, ezt Graeser József cirkuszszakmai vezető a hétfői nyilvános próbán is említette, kedden este az előadás kezdetekor csepergett az eső, de mivel senki nem mozdult, a percekig tartó szemerkélés elvonult, annyira, hogy az előadás végére csillagos lett az ég.
Ismét varázslatos este részese lehetett az, aki jegyet vásárolt az előadásra és kíváncsi volt, nem csak a próbára, hanem a teljes előadásra. A Fővárosi Nagycirkusz ismét elhozta Szarvasra, a Vízi Színház színpadára egyik produkcióját, a közönség pedig örömmel fogadta, fogadja már évek óta.
Galambos Edit
A fotókat Babák Zoltán készítette.