Pénteken este a Békéscsabai Jókai Színház mutatta be, Fenyő Miklós – Tasnádi István: Made in Hungária című musicaljét a Szarvasi Vízi Színház teltházas, pótszékes közönségének Halasi Imre rendezésében. Az előadásra elsőként fogyott el minden jegy – amit már a sajtótájékoztatón bejelentettek. Hihetetlen, hogy Fenyő Miklós zenéje a mai fiatalokat is éppen úgy lázba hozza, ahogyan abban az időben bennünket. Számomra azt is megmutatta, hogy a 60-as – 70-es évek zenéje ma már klasszikus, hiszen számos dal, ma újra hangszerelve – sokkal jobb technikával felturbózva – megmozgatja azt a korosztályt is, akiknek akkor íródott, de gyermekink, unokáink is rajonganak Fenyő Miklós zenéjéért.
A történetet 1962-ben játszódik, amikor, Ricky (Ormándy M. Keve) szüleivel, (Vidovenyecz Edina, Csurulya Csongor) hazatér Amerikából, ahová 1956-ban menekültek. Azonban politikai események miatt Amerikában felülvizsgálták a menekültek státuszát, és kiderült a papa párttag volt, ezért vissza kellett jönniük, ám itthon sem fogadják örömmel őket, nehezen talál munkát a mérnök apa. Közben Ricky, a gimnáziumban próbál beilleszkedni, az amerikai stílust megismertetve társaival. A zene szeretete tölti ki Ricky gondolatait, de a népszerű zenekart a még népszerűbb Röné (Puskás Dániel) vezeti. Nos, aki ismeri a musicalt, az tudja, hogy a darab íróját Fenyő Miklós élettörténete ihlette meg. De, aki kicsit jobban figyel, a zenén túl, egy kis korrajzot is kaphat. A nézőtéren ülők egy része átélte, egy részének „csak” történelem volt, amit látott a színpadon. A korhoz hozzátartozott a technikai zsenik, ezermesterek jelentősége – pénz szűkében a zenekarok maguk bütykölték gitárjaikat, az erősítőket és a rádiót, amelyen fogni lehetett a titokban hallgatott Luxemburg rádió adását is – jelen estben Kis Nyírő (Szász Borisz) fejében és keze által születtek meg a technikai eszközök.
A cserediákok Gretchen (Csonka Dóra) és Hella (Nárda Kitty) a baráti NDK-ból szolid kislányokból amazonokká válnak Ricky zenéje hatására, de a mindennapokhoz hozzátartozott, hogy természetesen voltak a rendszernek megfelelő jó fiuk is, a darabban Bigali elvtárs (Csomós Lajos) fia, Sampon (Lévai Attila), aki szintén egy zenekart vezetett.
A musical megmutatta azt is, képesek vagyunk-e rá, hogy feláldozzuk féltett kincseinket a másikért kiállva. Ricky hamar felfogja a különbséget, ahol eddig élt, és ahová visszajöttek, például, ahogy apjával bánik a mindenható Bigali, elvtárs…
De fiatalokról szól a történet, így a szerelem sem maradhat ki. Ricky és Röné is megtalálja párját. Ricky Verát (Kiss Viktória) hódítja vissza, aki hűségesen írta leveleit a fiúnak (bár válasz nem érkezett). Röné mellett Marina (Király M. Alexandra) tart ki, és bármilyen hihetetlen, ebben a darabban a lányok jó hatással vannak a fiukra. A harmadik lány a bandában Duci Juci (Márki Szabina) szintén a jót képviseli.
Ricky vívódik önmagával, álmában visszavágyik Amerikába, a kapocs Jerry Lee Lewis (Nagy Róbert), aki megelevenedik a színpadon, aki szurkálja, de bíztatja is, hogy valósítsa meg álmát. A Ki Mit Tud jó alkalom a zenekar kitörésére, immár Ricky és Röné közösen lép fel a zenekarral, ahol Miklós Rudi (Laszkó Viktor) a dobos, aki cukrász szeretne lenni, Csipu, a szaxis (Berndt Richárd) Tripolisz, a bassgitáros (Bartus Botond) – bár sok akadályt kell leküzdeniük, hogy színpadra tudjanak lépni, mégis megnyerik a Ki Mit Tud döntőjét. Mert a rock and rollt megtiltani, betiltani nem lehet, nem tudják…, mert a rock and roll örök!
A történetbe kell egy Rendőr is (Borák Péter), egy Röné által kihasznált lány (Lehoczki Orsolya) és egy fantasztikus műsorvezető (Sallai Zsóka).
A háttérben szerepelt még Árgyelán Tibor, Molnár Tamás, Balley Ingrid szh., Borszéki Krisztina szh., Hecker Kíra szh., Kinther Nikolett szh., Szalai Brenda szh.
És hát az ismét csodákra képes Viharsarok Táncszínház táncosai, Földes Roxána, Fazekas Döníz, Gáspár Bendegúz, Kiss Anna Borbála, Mlinár Péter, Mlinár Zsuzsa, Oláh Dániel, Sefkovics Máté, Tóth Luca, Vig Péter.
A monumentális, jellegzetes lakótelepi díszletet Egyed Zoltán, a csodálatos jelmezeket Kiss Kata álmodta meg. A dalokat betanította Galambos Hajnalka korrepetitor, a zenei vezető Rázga Áron. A látványos koreográfiát Kerekes Judit tervezte, asszisztense Lehoczki Orsolya volt. A rendező munkáját, asszisztense, Sallai Zsóka segítette. Rendezte Halasi Imre Jászai Mari-díjas, Érdemes Művész.
Fergeteges előadást láttunk, a színpadon, nagyon jó színészi alakításokkal. Nem szeretnék kiemelni senkit, mert igazi csapatjáték zajlott. A szereplők szerethetőek voltak – még Bigali elvtárs is! – és minden szerepnek, és minden színészeknek voltak nagyszerű, emberi pillanatai. A színpadon játszó színészek, táncosok ezer százalékon teljesítettek, így a teljes csapatnak jár a gratuláció! Ez a rendező érdeme, hogy a színészek számára olyan lehetőséget biztosított, hogy amikor reflektorfénybe került az ő történetük, akkor azt maximálisan kihasználva átlényegülve játszották el. Ettől volt egységes a produkció. Színészek és táncosok egységes egészet alkottak. A hosszú tapsot megérdemelten kapták a közönségtől.
Az előadást Vörös Zsolt jelnyelvi tolmács jelelte végig az arra rászoruló nézőknek, hogy ők is teljes színházi élményhez jussanak. A tőle megszokott módon, vagyis egyszemélyben játszotta el az összes szerepet. Mindig élmény látni, ahogyan dolgozik!
A szünetben Babák Mihály polgármester ezúttal is köszöntötte Szarvas megalapításának 300. évfordulója alkalmából a 300. belépő nézőt, az ajándékcsomagot Fekte Péter és a Magyar Teátrumi Társaság biztosítja, amely minden esetben tartalmaz színházjegyeket is.
Galambos Edit
A fotókat Babák Zoltán készítette.