Beleznay Endre Pozsgai Zsolt – Gulyás Levente Az Akácember című darabját próbálja Szarvason, Dósa Zsuzsa rendezésében. A művész azonban nem először szerepel Szarvason, játszott, a Cervinus – és a Vízi Színház színpadán is. A Cervinusban, a Délután a legjobb című darab alatt éreztem először azt, hogy Beleznay Endre remek színész, nem csak remek humorista. Bár humoristának tartják, a színművész fontosnak tartja, és büszke komoly mondanivalójú szerepeire. A Vízi Színházban A miniszter félrelép és a Nicsak, ki lakik itt című darabban is, arra emlékszem, hogy Gesztesi Károly mosolyogva, türelmesen hallgat, amíg Beleznay Endre csak beszél, csak beszél, nagyon komolyan (a közönség meg dől a nevetéstől). Akkor éreztem, hogy sok szöveget valószínű nem az író írt, hanem a színművész improvizál, de mindezt mesterien teszi! Erről is beszélgettünk a próba szünetében.
A beszélgetés Beleznay Endre színművésszel, Az Akácember július 23-i ősbemutatója előtt készült.
Endre, örülök, hogy a Cervinusban is játszol! Hogy emlékszel az első telefonra? Milyen érzés számodra ismeretlen helyen játszani?
Beleznay Endre: Nem volt ismeretlen hely, mert játszottam már itt is, a Vízi Színházban is. Próbáltam összeszedni a darabokat, a Cervinusban a Délután a legjobb, a Vízi Színházban A miniszer félrelép, a Nicsak, ki lakik itt és A Fejedelem című darabokban láthattak a nézők. Szóval játszottam itt, de cervinusos produkcióban még nem. Most zenei oldalról kaptam meg először a felkérést Gulyás Levente zeneszerző és kedves családja részéről. Az Akácembernek nagyon jó a zenéje. Amit én éneklek, az is nagyon tetszik és jó koreográfia született rá Bercitől (Vári Bertalan koreográfus). A szerepem is olyan, amit szeretek csinálni. A Fejedelemben játszottam hasonló karaktert (Érsek). Nagyon figyelek arra, hogy akármennyi szerepet vállalok el, egyik se legyen ugyanolyan, mint az előző – erre nagyon odafigyelek.
Endre, amikor színpadon láttalak, azt gondoltam, hogy a humor mögött színészként mindig alázattal, tisztelettel teszed, amit tenned kell, vagyis nagyon komolyan veszed a színházat…
B.E.: Majdnem minden darabban van valami, amit komolyan kell venni. Arra kell figyelni, hogy a drámát ne vigyük túlzásba – hiszen ezek vígjátékok. De egy jó vígjátékban is van, olyan rész, amire érdemes figyelni, mert fontos a téma. Arra kell törekedni, hogy a dráma ne legyen túl hosszú, hogy a közönség vissza tudjon találni a történethez. De hiszem, hogy teljesen „reálban” kell játszani. A Nicsak, ki lakik itt Michael Cooney darab – aki Ray Conney fia – ott egy biztosítási csalás a téma, ami nagyon érdekes, érzékeny téma, erős üzenete van. A főhős belekeveredik egy biztosítási csalásba és nem tud kimászni belőle. A színésznek komolyan kell venni a szerepét, akkor hat erősen a színpadon – persze a poénoknak ülni kell. A közönség azért megy be, hogy nevessen. A színháznak vannak alaptörvényei, amit be kell tartani, ha betartjuk, akkor ez színvonalas szórakoztatás.
Színészként és humoristaként is fantasztikusan alapos vagy, de elsősorban vidám előadásokban játszol, nem hiányzik a színház komolyabb oldala? Hogy kimaradnak a drámai szerepek?
B.E.: Nem marad ki! A Zrinyiben játszott szerep abszolút drámai, az Érsek egy intrikus. Amit most itt játszom az is drámai szerep. Játszottam Hay Gyula Apassionátájában egy vallató őrnagyot…
Abban Boronyák Gergő is játszott…
B.E.: Igen, őt vallattam. Sose fogja elfelejteni… (nevetés) Szóval ez is komoly, nagy szerep, amely a megtorlásról szól. Az első szerepem Tybald volt. A Komám asszony, hol a stukkerben is egy drámai szerepet alakítottam. Nyilván sok nevetés is van benne, sok poén, de sikerült ott is mindkét oldalt megmutatni.
Mit alakítasz Az Akácemberben?
B.E.: Az elöljáróság egyik emberét – a főnököt – a Lila elöljárót. Pozsgai Zsolt úgy írta meg, hogy Piros-, Kék- és Lila a nevük. Szerepük szerint kicsit oldják a drámát, mert nekik van lehetőségük rá. Feladatuk Tessedik reformjainak – az iskolát, a gazdálkodást – kicsit „visszafogni”, mert a birtokosok érdekét képviselik.
Tessedik nem volt „könnyű” ember, akarata, hite, konoksága csodálatra méltó. Te magánemberként mennyire hiszel elképzeléseidben, meddig mész el…?
B.E.: Összetett kérdés, mert mondhatnám azt, hogy a végsőkig, de elég sok mindent hagytam félbe. Sok olyan projektem volt, amit egy darabig csináltam, aztán otthagytam. Feladtam, nem csináltam végig. Persze rengeteg minden van, amit befejeztem. A pályakezdésem, az úgy volt, ahogy akartam. Nagyon megtervezett, tudományosan kigondolt marketing eredménye volt. De volt egy filmes produkciós cégem, amit viszont feladtam. A művészbeállítottságú emberekre az jellemző, hogy elkezdeni tudnak, nagyon jó dolgokat, a befejezés többnyire problémát jelent. Alapból én ilyen vagyok, de azért többnyire végig viszem, amit elkezdek. Büszke vagyok a Kinizsi rendezésemre. Persze ott az ötlettől a megvalósításig a szerzőknek komoly szerepe volt. Ez egy 75 szereplős rockmusical, aminek a Mesélő szerepét játszom is. A másik siker a fordítás, Ray Cooney két darabját fordítottam le.
Hol láttad, vagy olvastad őket? Miért éreztél késztetést a fordításra?
B.E.: Utánanéztem, hogy Cooney melyik darabját nem fordították le, és két darabot találtam, mindkettőt lefordítottam. A feleség negyvennél kezdődik címűt már Zalaegerszegen bemutatták Besenczi Árpád rendezésében. Most a FÓRUM Színházban mutatjuk be. Játszom is benne és rendezem is Németh Kristóffal, aki szintén játszik benne. A fordítás alatt annyit dolgoztam a darabbal, hogy a fejemben van, ezért gondoltam, hogy megrendezem. A feleség negyvennél kezdődik azért tetszett meg, mert nagyon erős drámai vonala van. Ibseni történet. A férj tíz évvel idősebb a felségnél, a feleség bepánikol, hogy férje már semmi érdekeset nem fog csinálni (nevetés) De nagyon komoly, csontig hatoló jelenetek vannak erről. A vége nem Nóra! A probléma viszont az. Ezért fordítottam le.
A miniszter félrelépben rengeteget improvizáltál… legalábbis úgy gondolom…
B.E.: Igen. Ezt a Bánfalvy Stúdió mutatta be. Bánfalvy Ági és Horváth Csaba, a rendező kimentek Manchesterbe, hogy megnézzenek egy 2016-os Ray Cooney rendezést. A szerző megváltoztatta a történet végét, külön kérte színészét az improvizációra. De van benne saját improvizációm is, egy stand up betét.
Mi vár rád nyáron?
B.E.: 2021-ben megrendeztem a Kinizsit, most változik a helyszín és a díszlet, ezért át kell rendeznem az előadást. Forgatunk, Moravetz Levente rendezővel – színházi filmet – A világ teremtődése, avagy, ha jő a nő című produkciót vesszük fel, amely arról szól, hogy az Úr hogyan teremtette Évát. Görbetükör, elég tréfás feldolgozás. Ebben én vagyok Gábriel arkangyal. Lesz Zrínyi és Sárkányszív is. És persze A feleség negyvennél kezdődik bemutatója. Még egy darabot rendezek, a Verses 1 Színházban, a Hőguta című vígjátékot, aminek októberben lesz a bemutatója. Ezt látom most.
Endre, köszönöm szépen a beszélgetést, sok sikert minden munkádhoz! Remélem, néha találkozunk Szarvason.
Galambos Edit
A fotót Babák Zoltán készítette.