Július 12-én a XIII. CMF keretében Barta Lajos Szerelem című színművét mutatta be a Cervinus Teátrum Dósa Zsuzsa rendezésében és dramaturgiájával. A bemutató április 26-án volt, akkor írtam a darabról. Timkó János a Szerelem című darabban Komoróczi Komoróczy adótisztet formálja meg, aki kicsit „sárga”, de férjjelöltnek mindenképpen számításba vehető a Szalay lányoknál – különösen Nelli szeretné Komoróczyt férjének tudni. A szókimondó lány és a furcsa adótiszt megható történetét meséli el a színdarab, ami ma is bepárásítja a szemeket, nem beszélve arról, hogy nagyon jó szerepek vannak benne. Tegnap este a Vízi Színházban is nagy sikert aratott. De miért is ne, hiszen nagyon jól megírt történet, ha nem is ma íródott. Ráadásul nagyon jó rendezés és nagyon jó színészi alakításokat láthattak a nézők. Vanya Tímea, Sztárek Andrea, Szemán Béla, Enyingi Zsófia, Harcsa Boglárka Szász Borisz és Nagy Róbert mellett Timkó János játszotta a szerepeket.
Timkó Jánost kérdeztem Komoróczi Komoróczy adótisztről.
János, Az Akácember óta nem beszéltünk, pedig volt egy Édes Anna, egy Sóska, sültkrumpli és egy 100 éves utazás. Kezdjük az Édes Annával. A Vizsgálóbíró szerep mit jelent számodra?
Jó szerep a Vizsgálóbíró. Nagyon jól megírta Kati (Thuróczy Katalin) Ez volt az első olyan előadás, ahol megjelent a bíró, eddig csak hangban volt jelen. Meg kellett oldani, hogy a Vizsgálóbíró érzelmileg együtt menjen Annával. Érzékeltetni kellett, hogyan változik meg, Anna vallomása hatására, ahogy a történet halad. Hogyan áll ki a maga módján Annáért. Jó szerep! Jól van megírva!
Ne mond azt, hogy nem kell hozzá jó színész is…
De, persze, kell. Ha jól megírt egy történet, a színésznek könnyebb dolga van!
A Sóska, sültkrumpli Bíró szerepében kicsit idegennek éreztelek…
Nagyon kemény feladat volt. Gulyás Hermann Sándorral dolgoztam már a Mi osztályunk című darabban.
A 100 éves utazásban viszont nagyon lazának láttalak, és elképesztett az, ahogyan a színpadon létezel, hiszen ott zongoráztál, ami nagyon jó volt, sok stílusú dalt énekeltél, táncoltál! és az egész létrehozásában is nagy feladatod volt…
Régóta azt gondolom, nem kell gálát csinálni, hanem ilyen történetmesélős darab érdekesebb, ha egy témára fűzzük fel a dalokat, amit annak idején Dórival (Csonka Dóra) is csináltunk. Ez ugyanaz, csak más a téma. Ott volt próza is és itt most a dalokat Tatár Bianka válogatta.
Térjünk rá Komoróczyra! Milyen ember Komoróczi Komoróczy Jenő adótiszt?
Beteges, talán autista. Sokat mesél magáról. Lehet belőle szerethető figurát is csinálni. Hajszál választja el, hogy szerethető legyen, mert mindig a szerethetőség és a végtelen önzés határán mozog. Nellivel hatással vannak egymásra. Komoróczy kicsit kényszeres – közben meg nem az! Autisztikus, ami egyfajta szellemi egyedüllét, picit kényszeres. Mindenből egy pici. Van egy alap terheltsége. Anyja elhagyta, apja erre öngyilkos lett, mikor pólyás volt. Büszke őseire, és meséli is a rémtörténetüket. A nőkhöz való viszonya kétségbeejtő. A Szalay lányokba egymás után, de azonnal beleszeret és potenciális feleséget lát bennük. Nem ért a jelekből, amit lányok küldenek, nulla szociális érzékenysége van. Lujza az mondja adjon neki negyedórát, nem megy el, leül és vár – virággal a kezében. Nem egyszerű az élte, fura figura, érzékeny, túl érzékeny. Az első incidens után veszi a kalapját és menne. Hihetetlen módon érzékeny, mikor kevés a szociális érzékenysége. Elképesztő amplitúdókkal „működik” miközben az érzéseit nem tudja kimutatni. Ráadásul hypochonder, azt mondja nem beteg, de pszichésen mindenképpen.
Éppen ez szép a hivatásotokban, hogy kiforgat a valódi énetekből…
Ez igen, ez nagyon!
Ezért leszel nagyon jó, ezért lesz szerethető Komoróczy!
Reméljük, meglátjuk.
János, mennyire okoz nehézséget, hogy lassan, nagyon lassan kell beszélned? Bár szerintem, ez is mutatja a kedvességét, az esendőségét Komoróczynak. Úgy gondolom, nagyon is szerethető figura!
Képzeld el, hogy az autó behúzott kézifékkel megy. Körülbelül ez.
Mennyire megterhelő színészként?
Nagyon, de emberileg is. Azért vagyok gyorsbeszédű, mert a gondolataim előrébb járnak, jóval előrébb. Nálam ez habitus probléma. Úgy lehet lassítani, hogy a szavakat meg kell tanulni kimondani lassan, ritmizálva, szépen, így tanultam meg a szöveget. Úgy tudom lassítani, hogy előre ritmizálom a szöveget. A hangsúlyozás így nehéz nekem. A normális beszédnek van egy hangsúlya, dallama. Ha saját tempómban beszélek, annak más a hangsúlya, dallama, a lassú beszéddel a hangsúly változik, ettől kicsit monotonná válik, mint ha saját tempómban mondom. Ez Komoróczynak jót is tesz. Belefér a karakterbe, sőt, így még furcsábbá teszi. Ezért nehezebb, sok gyakorlás kellett hozzá. Komoróczynak az a veszélye, hogy könnyű karikatúrára venni. Adja magát a figura. De mi az embert szeretnénk megmutatni.
Vagyis pengeélen táncolsz?
Nehéz, nagyon nehéz az ember, ember általi megformálásán dolgozni Komoróczy kapcsán. Nagyon nehéz emberként, mert ilyen ember nincs. Komplikált szerep, remélem sikerül „megcsinálni”. Ez a terv!
Milyen a viszonyod Nellivel és milyen Vanya Tímeával?
1914-ben íródott a darab, akkor játszódik. Nelli abban a korban vénlánynak számított, ami a mai korban vicces, mert ma nagyon nincs így. Miközben biztos nagyon szép volt, nagyon okos, intelligens nő. Amikor kell odamondja, mert karakán, talpraesett is. Ami nagyon jó a mai korban, de Komoróczynak nem annyira jön be. Sőt!… Egy darabig… amíg rá nem jön, Nelli viselkedése álarc így tartja távol magától az érzelmeket, a sértéseket. A pajzs számára védekezés. Komoróczy nem lát át rajta sokáig, de amikor nem marad más számára, csak Nelli – de még akkor is ellenkezik vele egészen addig, amíg meg nem issza azt az egy pohár bort – mert akkor a szemébe néz…
Nelli gondoskodása megnyugtató számára, hiszen a nénikéjét juttatja eszébe, aki felnevelte, védte, óvta. Nelli ugyanígy fog gondoskodni róla. Csak az elején Nelli keménysége, nyers modora megriasztotta. A végén is menekülne, csak már nincsen hová. A nő beépült az életébe.
Barta nagyon jól megírta a szöveget. Nagyon szép az írás. Ezért is próbálom nagyon pontosan megtanulni a szöveget, mert szép. Nagyon sokat hozzátesz a karakterhez. A szöveg megfogalmazása már ad egy jellemet, egy viselkedési formát, ami kell a szerephez. Az a jó, hogy nem is lehet másképpen mondani, csak úgy ahogy le van írva, és ez már Komoróczyt formál az emberből. Ez nagyon jó. Barta Lajos nagyon jó karaktereket írt, akiket nem kell megfejteni, mert minden ott van a szövegben.
Timiről csak jókat tudok mondani. Nagyon tehetséges. Nagyon természetes akármit játszik. Tizenkilenc éve volt a záróvizsgánk, azóta szeretjük, tiszteljük egymást. Ezer arca van a színpadon, és nagyon szeretem az átváltozásait. Nagyon jó most is együtt játszani, egymásba bízva a színpadon lenni. Csak szuperlatívuszokban tudok róla beszélni.
János, Te 2016 óta játszol Szarvason, mára vezető színész vagy, nem csak a színházban, de városi ünnepségeken, rendezvényeken is részt veszel. Több elismerést kaptál megmérettetéseken. Mit jelent számodra Szarvas? Miért szeretsz Dósa Zsuzsával dolgozni?
Lassan már itthon vagyok!
Szeretek Zsuzsával dolgozni. Zsuzsa nagyon makacs, de számára első a színház, az eredmény. Ha azt látja, hogy nem az viszi előrébb, amit ő gondol, akkor kész a kompromisszumra. Simán elengedi a saját elképzelését. Azért jó vele dolgozni, mert nála első a színház, a darab és az eredmény, minden más csak másodlagos!
Melyik volt a kedvenc darabod Szarvason?
Szerettem a Valaholt, a Szigorúan Tilos! – t. De a non plus ultra az a Macska a forró bádogtetőn Brick szerepe. Jó volt a Sors bolondjai is, de lassan kiöregszünk belőle. Nagyon jó a Furcsa pár is és Az Akácemberben Boczkót is szeretem.
János nagyon szépen köszönöm a beszélgetést!
P.S.
Aki mégis egy hosszabb írást szeretne Barta Lajos Szerelem című darabjáról, annak figyelmébe ajánlom a bemutató után írott Komoróczy és a lányok című írást a NEWJSAG oldalán. https://www.newjsag.hu/2024/04/29/komoroczy-es-a-lanyok/
Galambos Edit
A fotókat a Szerelem című előadáson Babák Zoltán készítette.