Ahogy a Munkácsy-kiállítás esetében tavaly, a Koszta József festményeiből a Tessedik Sámuel Múzeumban összeállított tárlatot is meg lehet tekinteni szakértői vezetéssel. Érdekesek ezek a tárlatvezetések, mert ahány szemszög, annyi oldaláról tud feltárulkozni a néző számára egy-egy festő, egy-egy életmű.
Kedden Fabó Éva restaurátor, képzőművész tartott szubjektív tárlatvezetést az életművének legjelentősebb részét Szentesen megalkotó festő képeiről. Szakmai szemmel vizsgálva elsőként az ütötte meg a szemét, hogy milyen szépen lettek helyre állítva a színek.
Koszta Józsefnek négy fő témája, volt, a tájkép, az életkép, a portré és a csendélet. A rá jellemző fény-árnyék játékok mellett lokálszíneket használ. A színekkel mindegyik esetében nagyon tudott bánni. Ezt egy tanyát ábrázoló festménnyel demonstrálta, amin Koszta úgy változtatta meg az eredeti színeket, hogy azok még drámaibban adják vissza a látványt.
Magának való pasas volt, állapította meg Fabó Éva. Míg Munkácsy bevállalt nagy vallásos képeket, addig ő még Nagybányán sem tagozódott be, művelte a saját, közel sem elfinomkodott festői stílusát, széles ecsetvonásokkal, szinte elnagyolva dobta fel a színeket, de mindezt úgy, hogy az úgy van jól.
Koszta József életéből kiemelte, első kiállítása a Műcsarnokban volt Hazatérés címmel. Ő kapta meg elsőként a Kossuth-díjat, illetve megemlítette, hogy Major Tamás Mikulás-ajándékként küldött Kosztának 1000 forintot, amikor egy havi bér 100-120 forint volt.
A kiállítás december 8-ig tart. A további szubjektív tárlatvezetésekről a Tessedik Sámuel Múzeum Facebook-oldalán lehet tájékozódni.