Az utóbbi hetekben ismét találkozhatunk cukorrépát szállító tehervonatokkal Szarvas térségében. A vagonokba a csabacsűdi vasútállomáson pakolják be a környéken megtermelt répát. A szállítmányok innen indulnak Kaposvárra, Magyarország egyetlen működő cukorgyárába.
A cukorrépa-szállítás több mint tíz évnyi szünet után tavaly ősszel indult el ismét térségünkből. A mostani tehát a második szezon, amikor újra számolhatjuk a hosszú tehervonatok vagonjait. Igaz, a szerelvények nem férnek el egyben a csabacsűdi vasútállomáson, így a szovjet gyártmányú, M62-es (Szergej) típusú mozdony kétszeri fordulóval hozza át Szarvasra a vagonokat. Itt aztán összekapcsolják a két szállítmányt, amely továbbindul Szolnok, majd Kaposvár felé. A Cukorrépatermesztők Országos Szövetségének adatbázisa szerint Szarvason öt mezőgazdasági profilú cégnek van cukorrépa-szállítási joga.
A Kaposvári Cukorgyár erre az évre 15 ezer hektárnyi termésre kötött szerződést (az egész országra vonatkozó adat), az átlagos hozam hektáronként 50 tonna. A feldolgozás a gyárban szeptember 12-én kezdődött meg és várhatóan december végéig tart. Információink szerint az európai piacon elegendő mennyiségű cukor van, amiből az is következik, hogy a közeljövőben várhatóan nem emelkedik a cukor ára.
Jó hír a termelők számára, hogy október közepén megemelték a nemzeti kiegészítő támogatási keretet, így tonnánként 8,72 eurót kaphatnak. A kaposvári cukorgyár tonnánként 40,5 euró átvételi árat fizet a répáért.
Szakemberek szerint a cukorrépa-termesztés jövedelmezőségi pozíciója egyre jobb, azaz érdemes vele foglalkozni. Ezt erősíti az a tény is, hogy 2017. január 1-től az Európai Unióban megszűnik a cukorágazatra vonatkozó kvótás szabályozás. Minden cukorgyár annyit gyárthat tehát, amennyit akar, pontosabban amennyit el tud adni.