Egy Kondoros és Kéksoprony közötti, használaton kívüli benzinkutat választott helyszínül Gajda Róbert, Békés megyei kormánymegbízott, Vantara Gyula és Dankó Béla országgyűlési képviselők. A rendhagyó sajtótájékoztató apropóját a régóta várt M44-es gyorsforgalmi út szolgáltatta, amely várhatóan ezen a területen találkozik a jelenlegi 44-essel, ill. itt lesz a Tiszakürt-Kondoros és a Kondoros-Békéscsaba szakaszok határa is.
– Arról tudunk beszámolni, hogy az előkészületi munkáknak az utolsó szakaszához érkeztünk. A Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. a kivitelezési tendert március 17-én benyújtotta a Miniszterelnökség Közbeszerzési Ellenőrzési Főosztályára minősítés céljából, ami azt jelenti, hogyha ezt az utolsó auditot megkapja, akkor április közepén reális esély nyílik arra, hogy a közbeszerzési értesítőben megjelenjen – hangsúlyozta a megyei kormánymegbízott.
A fejlesztés másik sarkalatos pontját érintve kiemelte, a pályázati felhívásban továbbra is 2×2 sáv szerepel, külön szintű csomópontokkal. Elismerte, némi költségracionalizálással mindenképp számolni kell, de ez a teljes projekt vonatkozásában nem számottevő.
Mint azt elmondta, csodát nem szabad várni a fejlesztéstől, de azt látni kell, hogy az út megépítése szükséges ahhoz, hogy nagyobb gazdasági fellendülést érjen el a megye. Mindez azonban csak az egyik fontos tényező, amit egyebek mellett szakképzett munkaerőnek és versenyképes felsőoktatásnak kell kiegészítenie.
Dankó Béla országgyűlési képviselő Békés megye szempontjából a legfontosabb fejlesztésnek nevezte az útépítést, amelynek hiánya a meglévő cégek piacra jutását jelenleg is nehezíti, az új érdeklődőket pedig kifejezetten riaszt.
– A szándék komolyságát jelzi, hogy a kormány arra is hajlandó volt, hogy hitelfelvétellel oldja meg ezt a feladatot. Annak ellenére, hogy tudjuk, a jelenlegi kormány nem preferálja a külföldi hiteleket úgy döntött, hogy egy félmillárd eurós hitel segítségével megvalósulhat a fejlesztés a közeljövőben – húzta alá.
Hozzátette, ez az összeg nemcsak az M44-est fogja szolgálni, de a legnagyobb tételt ez teszi ki. Az útépítés költségeinek részleteit egyelőre nem árulta el, várhatóan a későbbiekben Orbán Viktor miniszterelnök személyesen ismerteti.
Vantara Gyula megyei fejlesztési biztos kitért a beruházás hosszú távú hatásaira, ami nemcsak Békéscsaba, hanem a megye többi lakójának is fontos lehet. Ezáltal beigazolódik az a szakmában régóta hangoztatott elv is, mely szerint fél óra alatt a megye valamennyi polgára elérheti az autópályát, így könnyebb lesz az ország többi részének elérhetősége, és az ügyintézés is gyorsabbá válik.
– Emellett fontos szerepe lesz a Budapest-Lökösháza vasútvonal felújításának is, hiszen ezzel Békéscsaba egy olyan intermodális központtá válik, ahol a vasút, a légi-és a közúti közlekedés révén a város Románia és az ország többi nagyvárosa felé többoldalú összeköttetéssel fog rendelkezni – nyomatékosította, nem elfelejtve, hogy mindezzel majd jól kell sáfárkodnia a térség gazdasági szereplőinek.
Az M44-es út korszerűsítése három szakaszra bomlik. Az összesen 110 km-es út első részét a Kecskemét-Tiszakürt (31 km), a második részét a Tiszakürt-Kondoros (61,4 km), a harmadik részét a Kondoros-Békéscsaba (17,6 km) vonal jelenti. A 2015. januári kormánydöntés értelmében a teljes fejlesztés 2020. december 31-ig befejeződik.