Szarvas balesetileg nem fertőzött – derült ki azon a május 30-i közlekedésbiztonsági fórumon, ahol az elméletet és a gyakorlatot hangolták össze. Az elmúlt öt év statisztikája is ezt erősíti, hiszen 2011-2015 között összesen 156 személyi sérüléssel járó baleset történt a településen, ebből mindössze egy volt halálos kimenetelű.
Az utóbbi időszak nagy port kavart változásai közé tartozik az az 5 jelzőlámpás kereszteződés, amelyek célja a forgalomban résztvevők biztonságos közlekedési feltételeinek megteremtése volt.
– Országos adatszolgáltatást végez a Magyar Közút Nonprofit Zrt.. Ez alapján kimutatható, hogy folyamatosan csökken a tranzit kamionos forgalom, vagyis elszoknak erről az útról a nemzetközi útvonalakon közlekedő járművek. Ez jó hír, hiszen sebességükből kifolyólag nagy baleseti veszélyt hordoztak magukban, így remélhetőleg a balesetek száma is csökkenni fog – vonja le a legfontosabb következtetést Klimaj Attila útügyi referens.
Ezzel együtt azt is elismerte, hogy a zöld hullámon még mindenkinek dolgozni kell. Ez 50 km/h sebességnél valósul meg, de befolyásolják a ki-és bekanyarodó járművek, ill. azok, akik nem tudnak vagy akarnak megfelelően közlekedni.
A gyalogos közlekedés javítása és a megnövekedett forgalom miatt az önkormányzat a Vasút utcán nyolc gyalogos átkelőhelyet is létesíttetett, ill. több járdaépítés történt. Jelenleg a Vajda Péter utcai kereszteződéstől a Malom utcáig zajlik ilyen jellegű fejlesztés, a Szent István utcán pedig újabb zebrát építenek ki.
Az egész napos rendezvény kiindulópontja az a Közlekedésbiztonsági díj volt, amelyet országosan 15 településnek ítéltek oda. A díj hozadékaként a prevenciós nap megszerezésére is lehetőség nyílt, ami Szarvason két színtéren zajlott.
A Polgármesteri Hivatal tanácstermében tartott fórumot a GRSP Magyarország Egyesület koordinálta. A 2005 óta működő szervezet a közlekedésben érintett intézményeket hangolja össze, és igyekszik közös gondolkodásra késztetni őket. A megjelentek abban egyetértettek, hogy szükség lenne egy közlekedésbiztonsági stratégiára, ami segít az improvizatív, s ezáltal gyakran rossz döntések meghozatalának elkerülésében.
A Benka Gyula Általános Iskola udvarán ezzel párhuzamosan az óvodás és iskolás korosztályt kerékpáros ügyességi pálya, ún. „részeg szemüveg” és tűzoltóautóból kialakított sötét szoba várta. Ez utóbbi a láthatósági mellény jelentőségére hívta fel a figyelmet. A felsősök motor és autó szimulátorokat is kipróbálhattak, melyek élethűen képezték le a valós közlekedési helyzeteket.
– Autótípusokat lehet választani, tanpályán lehet gyakorolni, vagyis a program sok lehetőséget rejt magában. Egyelőre ugyan még gyerekcipőben jár, de előbb-utóbb a sofőrképzésben is szerepe lesz. Jelen pillanatban a GKI képzésben kötelező – avat be a szerkezetek működésébe Kunvári Tamás, a Vezetek Kft. képviselője.
Molnár Eteléné igazgatóhelyettes szerint fontos, hogy a gyerekek minél többször találkozzanak azokkal az eszközökkel és helyzetekkel, amik a biztonságukat szolgálják, hogy később példát tudjanak mutatni a közlekedésben résztvevő társaiknak is.