in , ,

Végül mégis elmegy a vonat?

Mezőtúr felé tart a Bmot a Körös felett ívelő Vashídon (Fotó: Babák Zoltán)
Mezőtúr felé tart a Bmot a Körös felett ívelő Vashídon (Fotó: Babák Zoltán)

Még 2009 szeptemberében, az első és utolsó Gyurcsány-kormány alatt érkezett arról hír, hogy a Mezőtúr-Szarvas-Csabacsűd-Orosháza-Mezőhegyes vonalat bezárják. Arra hivatkoztak, hogy megszüntetnék a párhuzamosságokat, vagy vonat vagy busz, de kettő együtt ne járjon ugyanarra a helyre.

A Jobbik hívására akkor nagyon sokan mentek el a Szarvasi Vasútállomás elé. Táblákkal érkeztek a Halászlakon élők, akiknek se busz, se aszfaltozott út, csak vonat visz, de jöttek az egyetemisták a szüleikkel és a Budapesten dolgozók.

Bzmot motorvonat Halászlaknál (Fotó: Babák Zoltán)
Bzmot motorvonat a Körös-gáton Halászlaknál (Fotó: Babák Zoltán)

 

2009 óta sokadszor röppent fel a hír, legutóbb épp tavaly, hogy szárnyvonalakat szüntetnek meg. Akkor sem lett belőle semmi.

A Pesti Hírlap egy kiszivárgott levélre hivatkozva ismét arról írt, hogy két-három hete megint az kering, hogy a téma ismét terítékre kerülhet. Fontos a feltételes mód, ahogy a cikkben is írták: kerülhet.

Budapest előző főpolgármestere jelenleg országos közlekedési és közszolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízott. Az ő állítólagos kijelentéseire hivatkozik a lap, miszerint a járvány alatt lenne érdemes az alacsony kihasználtságú mellékvonalakról a tömegközlekedést a busz felé terelni.

A Bzmot motorvonat a halásztelki megállóhoz ér (Fotó: Babák Zoltán)
A Bzmot motorvonat a halásztelki megállóhoz ér (Fotó: Babák Zoltán)

 

A Pesti Hírlap információi szerint több forgatókönyv létezik. A durvább országosan 46, az enyhébb 20 vonalat említ. A Kecskemét-Szeged-Békéscsaba-Szolnok-Cegléd-Kecskemét körben az összeset bezárnák.

Arról is szól a hír, hogy ezzel a huszárvágással szeretnének megszabadulni a MÁV Csehszlovákiában gyártott könnyű, de mára gazdaságtalanná váló mellékvonali motorvonatától, a Bzmot-októl, amik a vasúti mellékvonali közlekedés fő járműtípusa Magyarországon.

A Pesti Hírlap névtelenséget kérő informátora szerint a szerdai kormányülésen már tárgyalták is a témát. A lap kérdést intézett Tarlós Istvánhoz, aki SMS-ben azt válaszolta, hogy egyelőre nem tud ilyenről, tudomása szerint ilyen döntés nem született eddig.

Ha mégis bezárásra kerülne a szárnyvonal, még mindig ott maradna a lehetőség, hogy csatlakozó busszal átutazni Gyomaendrődre – ahogy az elmúlt nyáron huzamosabb ideig zajlott is egyes járatok esetében –, és onnan vonatra szállva elérni Budapestet. Ha netán a durvább változat valósulna meg, Szeged irányában csak a busz maradna.

Szarvasiaknak és a szentandrásiaknak nem lenne macerásabb, mint most, de a csabacsűdieknek egy átszállással bonyolultabbá válna a helyzetük, bár feltételezem, hogy ebben az esetben a közlekedésszervezők erre is fognak gondolni, ahogy Halászlakra is.

Dr. Jakab Gusztáv a Körös árterében sárga nőszirmot fotóz (Fotó: Babák Zoltán)0

Jakab Gusztáv a Trend FM Földgömbjében

Dernovics (Liverpool) és Gunda (Hooligans), háttal Wéber (Hooligans) (Fotó: Babák Zoltán)0

Bakos nélkül Liverpool-ezüst a felsőházban