2021. május 05-én az Oktatási Hivatal Békéscsabai Pedagógiai Oktatási Központ szervezésében a Tavaszi Pedagógiai Napok keretében a Gál Ferenc Egyetem Szarvasi Gyakorló Általános Iskola és Gyakorlóóvoda, mint az Oktatási Hivatal Bázisintézménye három szakmai programot valósított meg. A vírushelyzetre való tekintettel az óvodai foglalkozások és a szakvezetői elemzések online felületeken valósultak meg. A filmek megtekintése után szakmai konzultációra került sor, ahol a résztvevők megoszthatták benyomásaikat, tapasztalataikat a műhelyvezető szakvezető óvodapedagógusaink, óvodapedagógusaink reflexiója nyomán.
Gyertek, gyertek játszani …..- Gyermektánc- és játék az óvodában
Foglalkozásvezető: Posgay Nóra – óvodapedagógus
A népzene és a néptánc az óvodai zenei nevelés kiegészítőjeként nem hiányozhat az óvodai nevelésből. A legfontosabb célunk, hogy az óvodások megismerjék és megszeressék a népzenét, a néptáncot, a táncos foglalkozások pedig jó hangulatban teljenek el, a gyerekek kedvvel táncoljanak, énekeljenek. A bemutató foglalkozásom „színes játékkal” indult, ahol a színek határozzák meg a különböző mozdulatokat, lépésformákat, majd megjelentek a népi énekes játékok, melyek magukban hordozzák a tánc előkészítő szerepét, hiszen általuk tanulják meg saját testüket iránytani, eligazodni a térben. A népi játékok utána a „tulipános ugróiskola” módszert alkalmaztam. A tulipános ugróiskola azon játékok egyike, mellyel számos a tánctanulás során szükséges ugrástípust és ugráskombinációt hívhatunk elő. Az ugrás megtanulásától eljuthatunk a konkrét motívumalkotásig. Az ugróiskolán átvett, megtanult lépéseket, motívumokat, táncos mozgáson keresztül építettem fel a négyszínű tulipán alkalmazásával, kör alakzatban. Táncos foglalkozás egy levezető játékkal fejeződött be.
„Labdával a világ körül” – nagymozgások fejlesztése játékos formában
Foglalkozásvezető: Sulyan Eszter – szakvezető óvodapedagógus
A labda a világon az egyik legismertebb játékeszköz, minden gyermek, felnőtt, ha kezébe fog egy labdát rögtön gurítja, pattogtatja, dobja, rúgja. A csoportunkba járó gyerekek is nagy lelkesedéssel vesznek részt minden mozgásos foglalkozásokon. Az Alma csoport bemutató foglalkozásában is a már gyakorolt labdatechnikai elemeket vonultattuk fel Ovi Olimpia program keretén belül. Megismerkedtünk az Olimpia szellemiségével, jelképével az öt karikával. A csoportba járó gyerekek igazi sportolóként vonultak fel az olimpiai fanfárok hangjára. Izgatottan készültek a megmérettetésre és élvezettel vettek részt a játékokban. Miután vége lett az öt próbának ünnepélyes díjátadó keretén belül vehették át a jól megérdemelt olimpiai érmet.
Őslények világa – Külső világ tevékeny megismerése
Foglalkozásvezető: Horváth Aranka – óvodapedagógus
A Szamóca csoportot a dínók népesítették be. A gyerekek már ismerősként üdvözölték a Dinótópiából 3D formában megelevenedő fajokat. A paleontológiai társaságtól kapott fosszíliák vizsgálata után, dínó nyomokon átkelve eljutottak egy aktív vulkánhoz, mely kitörésével fokozta gyerekek aktivitását is. A kis csapat újabb felfedezést tett, amikor dínó csontok kerültek elő a földből, hozzá is láttak régészeti kutatás végzéséhez. A csontok feltárása után megismerhették a dínók kipusztulásához vezető okokat, a meteor becsapódásának következményeit. Az élmény alapú környezetvédelmi ismeretszerzés hozzásegítette a gyerekeket ezen a napon is ahhoz, hogy megértsék a természetben lezajló örök körforgást, melybe sajnos az ember pusztító tevékenysége visszafordíthatatlan károkat okoz. Ha továbbra is ilyen életmódot folytatunk, sajnos elveszíthetjük környezeti értékeinket, de van lehetőség a változtatásra, a környezettel harmonikus BOLDOG élet megélésére. Tegyünk érte! Vigyázzunk magunkra, vigyázzunk egymásra, óvd a környezetet!
Sulyan Eszter
szakvezető óvodapedagógus, munkaközösség-vezető