Éppen tangóztak, akarom mondani Tango plus cserepet gyártottak a Wienerberger békéscsabai cserépgyárában, amikor a Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara JóPálya táborának résztvevőivel náluk jártunk a napokban. A felső tagozatos fiatalok beszélgethettek szakemberekkel és lépésről lépésre követhették, hogyan lesz az agyagból színes, kiégetett cserép. Izgalmas volt.
A targoncás mindig mindenhol elsőbbséget élvez – hívják fel első percben a látogatók figyelmét a Wienerberger békéscsabai cserépgyárában, ahol valóban jönnek-mennek a targoncások jól megpakolva raklapokkal és cserepekkel. Ehhez persze az kell, hogy a gyár működjön. S működik is, éjjel-nappal, az év 365 napján, a kemencéket ugyanis nem lehet leállítani. Ha mégis megtennék, 3-4 hétig csak kidobásra váró selejteket gyártanának, mire újra kellőképpen felmelegszik a hatalmas kályha. Legutóbb 2016-ban kényszerültek stopra, amikor annyi kész terméket tároltak az udvaron, hogy nem tudtak volna újabb adagot parkoltatni. Most viszont éppen az ellenkezője történik, októberig minden egyes még le sem gyártott termék el van adva, tehát hosszú a várólista. Pedig naponta 96-98 000 cserép készül el. A termékek 60 százalékát Romániába exportálják.
De hogyan is lesz a sárga és a szürke agyagból tetőfedésre alkalmas cserép?
– Az agyagot Szabadkígyós alatt bányásszuk, majd kiszárítjuk és lisztszemcse méretűre őröljük, utána visszanedvesítjük 24 százalék nedvességtartalmúra, hogy tökéletesen zárt szerkezetet alkossunk belőle – mondja Matvon Judit. Miközben a labortechnikus mesél, a gyerekek tapogathatják, gyurmázhatják az „agyagkalácsokat” a gyártósor mellett. Ez végig jellemző a gyárban, minden munkafolyamatnál levehetnek a szalagról egy-egy terméket, hogy megérinthessék a fiatalok, most hol tart a gyártás. De természetesen nemcsak a gyerekek meóznak, hanem a szakdolgozók is mindig minden lépést ellenőriznek. Mert a gépek ugyan pontosak és precízek, de azok is tévedhetnek és a gyár nem szeretne rossz terméket kiengedni a piacra.
A gépek karbantartásában, fejlesztésében segít a csoportunk egyik kísérője, Viczián Péter is, aki 2010-ben végzett a békéscsabai Kemény Gábor szakközépiskolában, a szolnoki főiskolán tanult tovább gépészmérnöknek. Makón és Békéscsabán autóiparban dolgozott, végül a Wienerbergerként helyezkedett el gyártástámogató mérnökként. Péternek az a dolga, hogy elérje, minél kevesebb selejt készüljön, ezzel is csökkentve a veszteséget. Ugyancsak ifjú titán Forró Szilvia műszaki koordinátor, aki a békéscsabai Andrássy gimnázium után a Szent István Egyetemen lett élelmiszermérnök, majd a Műszaki Egyetemen végzett. Eleinte csak diákmunkára jelentkezett a céghez, de annyira megtetszett neki a közeg, hogy maradt.
Bevallom, engem is beszippant a cserépgyártás világa, lenyűgöz, ahogyan a 227 méter hosszú csatornaszállítóban a meleg levegő hatására kiszáradnak a nedves cserepek 19 óra alatt, majd következik az agyag festése.
– Régebben más anyaggal színeztük a cserepet, így történhetett meg, hogy évtizedek múlva lepattogzott. Ez ma már lehetetlen, hiszen az engób agyag alapanyagú, így a szín beszivárog magába az agyagba. Nagyon magas a kopásállósága is – mutatja Matvon Judit egy éppen készülő terakotta színű Tango pluson.
A színezést újabb 19-21 órás művelet, az égetés követi Európa egyik legmodernebb cserépégető berendezésében. Itt a cserepek úgynevezett H kazettában fekszenek. Mint megtudjuk, ennek az a lényege, hogy miután nem érnek egymáshoz a cserepek, nem is tudnak sérülni-vetemedni és az 1090 fokos égetési hőmérsékletnél tökéletesen egyenesek lesznek.
Ez után minőség-ellenőrzés történik, amikor lézersugárral ellenőrzik, hogy valóban egyenes-e az egyenes. De nemcsak a forma számít, a hang is. Egy szakembernek ugyanis az a dolga, hogy egy teljes műszakon keresztül kis kalapáccsal üsse meg az összes cserepet és ha nem cseng elég szépen a hangja, már megy is a selejtbe, zúzalékként adják majd el. Unalmas munka lehet, de elengedhetetlenül fontos.
Az ember és a gép kölcsönösen ,,ellenőrzi” egymást, negyedévente ugyanis a találomra kiválasztott darabokat laborba viszik, ahol megnézik, ellenállnak-e az extrém időjárási körülményeknek is, legyen az hideg vagy meleg, eső vagy hó. Ellenállnak. Az utolsó lépés a csomagolás, majd a cserepek lefóliázva az udvaron pihennek elszállításig. Nem maradnak sokáig Békéscsabán, hiszen a vevők türelmetlenül várják, hogy megérkezzen a szállítmány. S ne feledjük: a targoncás mindig, minden körülmények között elsőbbséget élvez.
Sajtóközlemény – Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara